۱- مقدمه:
به دلیل گستردگی شبکه به هم پیوسته تولید و انتقال نیرو در صنعت برق و پراکندگی ایستگاه ها در نقاط بعضا دور از دسترس، احداث و بهره بردار سیستم های مخابراتی از نیازهای اساسی صنعت برق میباشد. کاربریهای عمده مخابرات در صنعت برق عبارتند از :
۱- انتقال اطلاعات و ارسال فرامین خودکار حفاظتی برای جداسازی بخشهای حادثه دیده و معیوب در کوتاهترین زمان و جلوگیری از گستردگی حوادث جزئی به کل شبکه و پیشگیری از حوادث احتمالی.
۲- انتقال اطلاعات جمع آوری شده از پست ها و نیروگاه ها به مراکز کنترل و انتقال فرامین کنترلی از مراکز کنترل به ایستگاهها.
۳- هماهنگی عملیات بهره برداری و برقراری ارتباط بین بخش های ستادی و عملیاتی از طریق شبکه تلفنی مستقل برق.
سیستم های مخابراتی مورد استفاده در شبکه مخابرات صنعت برق شامل بیسیم، مایکروویو، PLC، DTS، فیبر نوری و سیستم سوئیچینگ می باشد.
- PLC سیستم مخابراتی است که از خطوط فشار قوی در فرکانس های ۴۰ تا ۴۰۰ کیلوهرتز برای انتقال پیام های مخابراتی استفاده می کند.
- DTS شبکه اختصاصی و Hot Line تلفنی دیسپاچینگ می باشد.
- کابلOPGWدر خطوط انتقال نیرو بجای سیم زمین برای انتقال اطلاعات با حجم و امنیت زیاد بکار می رود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۱- مقدمه ۱
۱-۲ سیستم Power Line Carrier(PLC) ۳
۱-۳ روش های کوپلینگ ۷
۱-۴ کاربردهای PLC ۹
۱-۴-۱ ارتباط تلفنی(صحبت)(speech) ۹
۱-۴-۲ تلگراف و پست تصویری (Facsimile) ۱۰
۱-۴-۳ کنترل نشاندهی از راه دور (Control & indication) ۱۰
۱-۴-۴ حفاظت از راه دور (Tele protection) ۱۱
۲- تشریح PLC ۱۲
۲-۱ وسائل مورد استفاده در سیستم فرابری خطوط فشار قوی (PLC) ۱۲
۲-۱-۱ مشخصات خازن کوپلاژ ۱۳
۲-۱-۲ مشخصات لاین تراپ (تله خط) ۱۳
۲-۱-۳ وسایل تنظیم ۱۴
۲-۱-۴ وسایل تنظیم چند فرکانسی ۱۵
۲-۱-۵ حذف وسایل تنظیم کننده بیرونی ۱۷
۳- Analog Power Line Carrier (APLC) ۱۸
۳-۱ مشخصات کانال آنالوگ ۱۸
۳-۲ اجزاء APLC ۱۹
۳-۳ تشریح PLC آنالوگ ۱۹
۳-۳-۱ درایور جداکننده و مخلوط کننده ۱۹
۳-۳-۲ تقویت کننده توان ۲۰
۳-۳-۳ فیلتر فرستنده ۲۱
۳-۳-۴ مدار هایبرید ۲۱
۳-۳-۵ فیلتر گیرنده ۲۱
۳-۳-۶ منبع تغذیه ۲۱
۴- PLC دیجیتال ۲۲
۴-۱ مشخصات کانال DPLC ۲۴
۴-۲ اجزاء PLC دیجیتال ۲۵
۴-۳ تشریح DPLC ۲۶
۴-۳-۱ واسط مشترکین یا مبدل زنگ ۲۶
۴-۳-۲ واسط ترانک ۲۶
۴-۳-۳ حذف کننده انعکاس صوتی ۲۶
۴-۳-۴ فشرده سازی صوت ۲۶
۴-۳-۵ مالتی پلکسر دینامیک(DMUX) ۲۸
۴-۳-۶ واسط TPS ۲۸
۴-۳-۷ مدولاتور ISB ۲۹
۴-۳-۸ دمدولاتور ISB ۳۰
۴-۳-۹ مودم V.34 ۳۰
۴-۴ نظارت و سرپرستی ۳۱
۴-۵ مقایسه
چرا از مخابرات دیجیتال استفاده می شود؟ ۳۱
۵- VOIP و DPLC برای شبکه PABX و مشترکان دور دست ۳۳
۵-۱ راه حل یکپارچه کردن مخابرات ۳۳
۵-۲ VOIP و PLC دیجیتال ۳۳
۵-۳ همه راه حل های شامل سیستم(All- inclusive system sudations) ۳۳
۵-۴ راه حل های سازش با Broad band ۳۴
۵-۵ دروازه VoIP ۳۴
۵-۶ فرابری خط قدرت PLC ۳۴
۵-۷ صوت بر روی IP و PLC دیجیتال ۳۴
۶- Broad band overpower line (BPL) ۳۵
۶-۱ مزایای آشکار عرضه BPL روی کابل عادی یا اتصالات DSL ۳۵
۶-۲ مودم های BPL ۳۶
۶-۳ کوپلاژ سلفی ۳۷
۶-۴ تداخل انتشارات ۳۷
۶-۵ شبکه قدرت الکتریکی هوشمند ۳۸
۶-۶ یک وسیله اتصال بهتر ۳۸
۶-۷ مرور گزارش FCC و دستور ۲۴۵-۵۴ برای باند پهن روی خطوط قدرت BPL ۳۸
۷- محدودیت های خط قدرت با ولتاژ بالا برای ارتباطات سرعت زیاد ۳۹
۷-۱ خلاصه ۳۹
۷-۲ مقدمه ۳۹
۷-۳ کانال های مخابراتی PLC ولتاژ بالا ۴۰
۷-۴ نتایج تحقیقات علمی ۴۱
۷-۵ نتایج ۴۳
۸- منابع ۴۴
منابع:
۱- CIGRE STUDY COMMITTEE 35, WORKING GROUP 09,Report on digital line carrier, 2000.
2- IEC REPORT, Planning of (single- sideband) power line carrier systems, Geneva, 1980.
3- V. Mikutski, High frequency channels for power system protection and automation. Energy, Moscow, 1976. in Russian
4- Y. P. Shkarin, High frequency channels via overhead power lines, Moscow: Appendix to Energetik, 2001. in Russian.
5- N. Suljanovic, A. Mujčic, M. Zajc and J. F. Tasič, “Power line tap modeling at power- line carrier frequencies with radial- basis function network”, Engineering Intelligent Systems, vol. 11, no. 1, pp. 9-17, 2003.
6- An American National Standard, IEEE Guide for power- Line carrier Applications, The Institute of Electrical and Electronics Engineers, New York, 1980.
7- L. M. Wedepohl, “Application of matrix methods to the solution of traveling – wave phenomena in polyphase system”, PROC. IEE, vol. 110, no. 12, pp. 2200-2212, 1963.
پیشگفتار:
در ابتدا لازم است از مرکز ،جامع علمی و کاربردی و دانشگاههای تابعة آن بخصوص مؤسسه آموزشی و پژوهشی ساختمان و شهرسازی،که زمینه رشد و شکوفایی علمی و فرهنگی دانشجویان و تمام افراد شاغلی که تا به حال به هر نوعی نتوانسته اند درزمینه علمی و پژوهشی پیشرفتی داشته باشند ،را با حضوراساتید مجرب و کارآزموده فراهم کرده است ،تشکر کرده و برای آنان از خداوند متعال توفیق روز افزون را خواستارم.
انشاءالله تمامی فارغ التحصیلان از رشته های مختلف بتوانند گامی مؤثر در جهت رشد و پیشرفت ایران اسلامی بردارند.
در قرن بیست و یکم رشد سریع علوم با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و حجم اطلاعات علمی بشر طبق تخمین دانشمندان در چند سال آینده در هر چند ماه دوبرابر می گردد. شیوه های زندگی نیز به دنبال این تحولات در علم و تکنولوژی خیلی سریع تغییر میکنند. بنابراین نیازهای فردای دانشجویان امروز برای ما خیلی آشکار نیست. بدنبال این تحولات شیوه های آموزش علوم فناوری اطلاعات به تبع نیازهای مجهولآینده فرزندانمان تغییرچشمگیری در جهان داشته است. دراین شیوهها تلاش زیادی می شود تا دانشجو « چگونگی آموختن » را بیاموزد و مهارت برخورد با مطلب یا مسأله جدید و طی مراحلی که منجر به حل آن مسأله می شود را فرا گیرد.
با توجه به این مطلب من نیز عنوان پروژه پایان نامه خود را فروشگاه الکترونیکی انتخاب کردم تا بتوانم در این زمینه فعالیت کرده وخودم و کشورم را در زمینه فناوری اطلاعات حدالمقدور به پیش ببرم.
پیشگفتار: ۲
فهرست مطالب… ۵
فصل اول: ابزارهای برنامه نویسی.. ۸
به چه دلیل از دات نت استفاده می کنیم؟ ۸
مدل برنامه نویسی DNA.. 9
محدودیت های COM… 10
آشنائی با ASP.NET.. 11
فرق ASP.NET و ASP.. 12
زبانهای برنامه نویسی در ASP.NET.. 12
ابزارهای ASP.NET.. 13
Namespace چیست؟ ۱۳
فضانام System.. 15
نحوه پردازش صفحات ASP.NET بر روی سرویس دهنده وب… ۲۰
آشنائی با فرمهای وب در ASP.NET.. 26
نمودار ER.. 36
پیاده سازی بانک اطلاعاتی.. ۳۷
فصل دوم: طراحی و پیاده سازی نرم افزار. ۳۷
صفحه اصلی Default.aspx. 37
فرم ثبت نام Register.aspx. 39
صفحه Login.aspx. 44
صفحه فروشگاه Shop.aspx. 47
صفحه تنظیمات برای مدیر سیستم AdminPanel.aspx. 54
صفحه محصولات جدید NewProducts.aspx. 63
صفحه جستجوی اعضا Members.aspx. 66
صفحه گروه محصولات Category.aspx. 71
فصل سوم: شمای فرم ها و جداول.. ۷۴
صفحه اصلی: ۷۴
صفحه اعلام ثبت نام صحیح: ۷۴
صفحه ایجاد گروه بندی: ۷۵
صفحه پروفایل: ۷۵
صفحه پروفایل: ۷۶
صفحه پروفایل در حال ویرایش: ۷۶
صفحه ثبت محصولات: ۷۷
صفحه ثبت نام:صفحه شاپ(خرید محصول):صفحه کنترل پنل سایت: ۷۷
صفحه شاپ(خرید محصول):صفحه کنترل پنل سایت: ۷۸
صفحه کنترل پنل سایت: ۷۹
صفحه مدیریت کاربران: ۷۹
صفحه مدیریت کاربران: ۸۰
صفحه ورود مدیر:صفحه ویرایش گروه بندی: ۸۰
صفحه ورود مدیر:صفحه ویرایش گروه بندی: ۸۱
صفحه ویرایش گروه بندی: ۸۲
صفحه ویرایش محصولات: ۸۳
ورود مدیر با نام و یا کلمه عبور غیرمجاز: ۸۴
جدول ادمین: ۸۵
جدول اعضا (کاربران): ۸۶
جدول جزئیات فاکتور فروش: ۸۶
جدول سبد کالا: ۸۸
جدول فاکتور فروش: ۸۹
جدول گروه بندی: ۹۰
جدول محصولات: ۹۱
منابع و پیوستها: ۹۲
چکیده :
در سالهای اخیر بعد از کشف TMR , GMR در چند لایههای مغناطیسی علاقه شدیدی به گسترش این موضوع در بین محققین به وجود آمد.
در این اثر علاوه بر درجه آزادی از اسپین آن نیز استفاده شده است. با پیشرفت این تحقیقات ، کاربرد وسیع آن در ادوات ذخیره کننده اطلاعات دیجیتالی مشخص شد. این پدیدههای اسپینی به سرعت به اجراء در آمدهاند، مخصوصاً از بعد از سال ۱۹۸۸ پس از مشاهده نخستین GMR.
کلمات کلیدی در این پروژه ، حافظههای غیر فرار ، مقاومت مغناطیسی عظیم و مقاومت مغناطیسی تونل زنی ، ROM , MRAM , PAM ، دیسکهای مغناطیسی و Shodow RAM و. .. میباشد.
مقدمه :
در این پروژه به بررسی انواع حافظهها ، چگونگی عملکرد دیسکها و نیز نحوه ی ضبط اطلاعات بر روی آنها و به طور کل ضبط روی مواد مغناطیسی میپردازیم.
هنگامی که اطلاعات بر روی یک به اصطلاح واسطه ذخیره یا ضبط میگردند (در اشکال متفاوت ضبط مغناطیسی) ، در مییابیم همواره چه در زمان گذشته و چه در زمان حال این فن آوری بوده است که بر صنعت تسلط داشته است. ذرات مغناطیسی با لایههای نازک دارای کورسیوتیه چند صد. … هستند و به آسانی قادر به حفظ یک الگوی مغناطیسی از اطلاعات ثبت شده ( در چگالی دهها هزار بیتی ) برای صدها سال بوده و با این حال هنگامی که مطلوب باشد، الگو با نوشتن اطلاعات جدید بر روی قدیم به سادگی قابل تغییر میباشد.
فهرست مطالب
عنوان
چکیده
مقدمه
فصل اول ) نانوتکنولوژی :
۱-۱- آغاز نانوتکنولوژی
۱-۲- نانوتکنولوژی از دیدگاه جامعه شناختی
۱-۳- نانوتکنولوژی و میکرو الکترونیک
۱-۴- فنآوری نانو و فیزیک الکترونیک
فصل دوم ) الکترونیک مغناطیسی
۲-۱- پیش گفتار
۲-۲- انتقال وابسته به اسپین
۲-۳- اصول اولیه
۲-۴- ثبت مغناطیسی
۲-۵- حافظههای غیر فرار
۲-۶- کاربردهای آتی
فصل سوم ) مقاومت مغناطیسی و الکترونیک اسپینی
۳-۱- پیش گفتار
۳-۲- مقدمه
۳-۳- مقاومت مغناطیسی عظیم (GMR)
3-4- معکوس مغناطیسی سازی با تزریق اسپینی
۳-۵- مقاومت مغناطیسی تونل زنی (TMR)
فصل چهارم ) حافظه دسترسی اتفاقی (RAM):
4-1- مبانی اصول اولیه
۴-۲- مرور کلی
۴-۳- پیشرفتهای اخیر
۴-۴- جداره حافظه
۴-۵- حافظه دسترسی اتفاقی Shodow
4-6- بسته بندی DRAM
فصل پنجم ) حافظه با دسترسی اتفاقی مغناطیسی (MRAM):
5-1- مشخصات کلی
۵-۲- مقایسه با سایر سیستمها
۵-۲: الف) چگالی اطلاعات
۵-۲: ب) مصرف برق
۵-۲: ج) سرعت
۵-۳- کلیات
۵-۴- تاریخ ساخت حافظهها
۵-۵- کاربردها
فصل ششم ) حافظه فقط خواندنی (ROM):
6-1- تاریخچه
۶-۲- کاربرد ROM برای ذخیره سازی برنامه
۶-۳- حافظه ROM برای ذخیره سازی دادهها
۶-۴- سایر تکنولوژیها
۶-۵- مثالهای تاریخی
۶-۶- سرعت حافظههای ROM
6-6: الف) سرعت خواندن
۶-۶: ب) سرعت نوشتن
۶-۷- استقامت و حفظ اطلاعات
۶-۸- تصاویر ROM
فصل هفتم ) ضبط کردن مغناطیسی :
۷-۱- تاریخچه و سابقه ضبط کردن مغناطیسی
فصل هشتم ) مواد برای واسطههای ضبط مغناطیسی :
۸-۱- اکسید فریک گاما
۸-۲- دی اکسد کروم
۸-۳ اکسید فزیک گاما تعدیل شده به واسطه سطح کبالت
فصل نهم ) دیسکهای مغناطیسی :
۹-۱- سازماندهی دیسکها
۹-۲- برآورد ظرفیتها و فضای مورد نیاز
۹-۳- تنگنای دیسک
۹-۴- فری مغناطیس
فصل دهم ) نوارهای مغناطیسی :
۱۰-۱- کاربرد نوار مغناطیسی
۱۰-۲- مقایسه دیسک و نوار مغناطیسی
فصل یازدهم) فلاپی دیسک :
۱۱-۱- مبانی فلاپی درایو
۱۱-۲- اجزای یک فلاپی دیسک درایو
۱۱-۲: الف ) دیسک
۱۱-۲: ب) درایو
۱۱-۳ نوشتن اطلاعات بر روی یک فلاپی دیسک
فصل دوازدهم )هارد دیسک چگونه کار میکند :
۱۲-۱- اساسهارد دیسک
۱۲-۲- نوار کاست در برابرهارد دیسک
۱۲-۳- ظرفیت و توان اجرایی
۱۲-۴- ذخیره اطلاعات
فصل سیزدهم ) فرآیند ضبط کردن و کاربردهای ضبط مغناطیسی :
۱۳-۱ هدفهای ضبط
۱۳-۲- کارآیی هد نوشتن
۱۳-۳- فرآیند هد نوشتن
۱۳-۴- فرآیند خواندن
نتیجه گیری و پیشنهادات
پیوست الف )
منابع و مآخذ
منابع ومآخذ
- M.Baibich et al.,Phys. Rev. Left. 61,2472(1988).
- Wall Street Journal , 10 November 1997,p.B8.
- M.Dax , Semi cond. Int. 20 (no.10) , 84 (1977).
- R.J.Soulen Jr. et al. , Science 282,85(1998).
- C.Tang et al , LEEE Trans. Magn. 30,3801 (1994).
- R.E. Scheuerlein , paper presented at the I EEE lnternational Conference on Nonvolatile memorg Technologg , Albuquerque , NM,22 to 24 June (1998).
- M. Julliere , Phys. Lett. Lett. A 54,225 (1975).
چکیده
رشد اجتماعی فرآیندی است که از طریق آن فرد، آگاهیها، ارزشها، برقراری روابط اجتماعی و مهارتهای اجتماعی را کسب می کند و این اکتسابات او را قادر می سازند که با جامعه وحدت یابد و به نحوی انطباق یافته رفتار کند). نظیری، ۱۳۸۱)
مسئله ماهواره در سطح بین الملل در سال ۹۶۷ در کمیته فرعی حقوقی استفاده صلح جویانه از فضای ماورای جو مطرح شد. یعنی پخش مستقیم ماهواره هنگامی مورد توجه قرار گرفت که تحولات تکنولوژی آنچنان پیشرفته نبوده و به گفته دکتر داود باوند، کارشناس حقوق بین الملل و استاد دانشگاه هدف اولیه استفاده از ماهواره در دهه ۶۰ بیشتر برای توسعه آموزش از جمله مبارزه با بی سوادی بود، بخصوص در جوامعی مثل: استرالیا، روسیه و هند که قلمرو گسترده ای داشتند روستاهای دور دست نمی توانستند از امکان آموزشی و تحصیل برخوردار باشند). هاشمی، (۱۳۸۱
اینک در پژوهش حاضر نظر بر این است که بدانیم این تکنولوژی پیشرفته چه رابطه ای با رشد اجتماعی نوجوانان جامعه کنونی ما دارد؟ فرضیه های پژوهش عبارتند از:
ـ بین تماشای برنامه های ماهواره و رشد اجتماعی نوجوانان ۱۵ الی ۱۸ ساله رابطه وجود دارد.
ـ بین دختران و پسران دبیرستانی در میزان رشد اجتماعی تفاوت وجود دارد.
جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است که از کلیه نوجوانانی که در سال تحصیلی ۸۶-۸۵ در دبیرستانهای شهر ابهر مشغول به تحصیل می باشند و نمونه پژوهش عبارت است از ۳۰ نفر نوجوانی با گرایش به برنامه های ماهواره که حداقل روزانه یک ساعت به تماشای برنامه های تلویزیونی ماهواره مشغولند و ۳۰ نفر نوجوانی که هیچ علاقه ای به تماشای این برنامه ندارند. از این میان نیمی از این افراد را دختران و نیمی دیگر را پسران تشکیل می دهند.
پس از انتخاب جامعه و نمونه تعدادی از نوجوانان مدارس دولتی انتخاب و پس از مصاحبه از آنان، نتایج دسته بندی شده و با توجه به اهداف و سوالات پژوهش مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج حاصل عبارتند از:
۱ـ رابطه معنا دار و معکوس بین تماشای ماهواره و رشد اجتماعی وجود دارد بطوری که هر چه تمایل به تماشای ماهواره بیشتر باشد رشد اجتماعی ضعیفتر خواهد بود.
۲ـ تفاوت بین دختران و پسران نوجوان در میزان رشد اجتماعی معنا دار است. بدین صورت که پسران بیش از دختران رشد اجتماعی دارند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
- چکیده ۱
-فصل اول ۳
- مقدمه ۴
- بیان مسئله ۵
- اهمیت ضرورت پژوهش ۶
- هدف کلی ۷
-تعاریف نظری پژوهش ۸
-فصل دوم ۹
-رشد اجتماعی نوجوان ۱ ۱۰
- رشد اجتماعی نوجوان ۲ ۱۳
- رشد اخلاقی و اجتماعی جوانی ۱۵
-رشد اجتماعی ۱۶
-تصمیم دشوار برای ماهواره ۱۷
-تاثیر مادر در رشد اجتماعی کودک ۲۰
-رشد بدنی تند ۲۱
- رفتارهای ناهنجار نوجوان ۲۲
-چرا رشد اجتماعی ضروری است ۲۵
-رشد و تکامل اجتماعی ۲۶
- تغییر رفتار اجتماعی در نوجوانی ۳۰
-دیدگاه های مختلف در مورد رشد اجتماعی ۳۱
- تعریف ارتباط ۳۳
-کارکردهای وسایل ارتباط جمعی ۳۴
-وضعیت تلویزیون ایران ۳۷
- اثرات ووسایل ارتباط جمعی ۴۲
فهرست مطالب
عنوان صفحه
- نقش آموزشی و آگاهی بخشی ۴۳
- رسالت ووظایف ارتباط جمعی ۴۶
-عوامل موفقیت رسانه ها در جلب مشارکت مردم ۴۸
- نقش رسانه ها در شگل گیری افکار عمومی ۵۰
- درد تنهایی ۵۳
- قضاوت ۵۷
- انتقاد ۶۰
- سوال های زیاد و نامناسب ۶۶
- احساس گناه ، پشیمانی ، تاسف ۷۱
- فصل سوم ۷۳
- جامعه آماری مورد مطالعه ۷۴
-تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری ۷۵
-روش اجرای پژوهش ۷۹
- فصل چهارم ۸۱
- مقدمه ۸۲
- جدول آماری پژوهش ۸۳
- فصل پنجم ۸۶
- بحث و نتیجه گیری ۸۷
- محدودیت های پژوهش ۹۰
- پیشنهادات پژوهش ۹۱
- منابع و ماخذ ۹۲
فهرست منابع
۱ـ احسانی ـ مریم ۱۳۸۲، میزان گرایش نوجوانان به برنامه های تلویزیونی ماهواره ـ پایانامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز چاپ نشده.
۲ـ بولتون رابرت ، ۱۳۸۴ روانشناسی روابط ارتباط انسانی، ترجمه حمید رضا سهرابی تهران ،انتشارات رشد.
۳ـ جانسون چالمرز، ۱۳۷۳ تحول انقلابی، ترجمه حمید الیاس، تهران انتشارات امیر کبیر .
۴ـ جیمز دبیلو کری، ۱۳۷۶ ارتباطات و فرهنگ، ترجمه مریم داداشی، تهران انتشارات آسیا.
۵ـ حسینی حسین، ۱۳۸۰ مجموعه مقالات بررسی مسائل مطبوعات جلد ۲ ، مرکز مطالعه و تحقیقات رسانه ها.
۶ـ جعفری آسیه، ۱۳۷۹ بررسی نقش و رزش در رشد اجتماعی دانش اموزان پایانامه کارشناسی اداره آموزش و ÷رورش تهران.
۷ـ رجایی مهرنوش ۱۳۸۱ دغدغه گذران اوقات فراقت روزنامه همشهری شماره ۲۷۸۵٫
چکیده
رشد اجتماعی فرآیندی است که از طریق آن فرد، آگاهیها، ارزشها، برقراری روابط اجتماعی و مهارتهای اجتماعی را کسب می کند و این اکتسابات او را قادر می سازند که با جامعه وحدت یابد و به نحوی انطباق یافته رفتار کند). نظیری، ۱۳۸۱)
مسئله ماهواره در سطح بین الملل در سال ۹۶۷ در کمیته فرعی حقوقی استفاده صلح جویانه از فضای ماورای جو مطرح شد. یعنی پخش مستقیم ماهواره هنگامی مورد توجه قرار گرفت که تحولات تکنولوژی آنچنان پیشرفته نبوده و به گفته دکتر داود باوند، کارشناس حقوق بین الملل و استاد دانشگاه هدف اولیه استفاده از ماهواره در دهه ۶۰ بیشتر برای توسعه آموزش از جمله مبارزه با بی سوادی بود، بخصوص در جوامعی مثل: استرالیا، روسیه و هند که قلمرو گسترده ای داشتند روستاهای دور دست نمی توانستند از امکان آموزشی و تحصیل برخوردار باشند). هاشمی، (۱۳۸۱
اینک در پژوهش حاضر نظر بر این است که بدانیم این تکنولوژی پیشرفته چه رابطه ای با رشد اجتماعی نوجوانان جامعه کنونی ما دارد؟ فرضیه های پژوهش عبارتند از:
ـ بین تماشای برنامه های ماهواره و رشد اجتماعی نوجوانان ۱۵ الی ۱۸ ساله رابطه وجود دارد.
ـ بین دختران و پسران دبیرستانی در میزان رشد اجتماعی تفاوت وجود دارد.
جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است که از کلیه نوجوانانی که در سال تحصیلی ۸۶-۸۵ در دبیرستانهای شهر ابهر مشغول به تحصیل می باشند و نمونه پژوهش عبارت است از ۳۰ نفر نوجوانی با گرایش به برنامه های ماهواره که حداقل روزانه یک ساعت به تماشای برنامه های تلویزیونی ماهواره مشغولند و ۳۰ نفر نوجوانی که هیچ علاقه ای به تماشای این برنامه ندارند. از این میان نیمی از این افراد را دختران و نیمی دیگر را پسران تشکیل می دهند.
پس از انتخاب جامعه و نمونه تعدادی از نوجوانان مدارس دولتی انتخاب و پس از مصاحبه از آنان، نتایج دسته بندی شده و با توجه به اهداف و سوالات پژوهش مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج حاصل عبارتند از:
۱ـ رابطه معنا دار و معکوس بین تماشای ماهواره و رشد اجتماعی وجود دارد بطوری که هر چه تمایل به تماشای ماهواره بیشتر باشد رشد اجتماعی ضعیفتر خواهد بود.
۲ـ تفاوت بین دختران و پسران نوجوان در میزان رشد اجتماعی معنا دار است. بدین صورت که پسران بیش از دختران رشد اجتماعی دارند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
- چکیده ۱
-فصل اول ۳
- مقدمه ۴
- بیان مسئله ۵
- اهمیت ضرورت پژوهش ۶
- هدف کلی ۷
-تعاریف نظری پژوهش ۸
-فصل دوم ۹
-رشد اجتماعی نوجوان ۱ ۱۰
- رشد اجتماعی نوجوان ۲ ۱۳
- رشد اخلاقی و اجتماعی جوانی ۱۵
-رشد اجتماعی ۱۶
-تصمیم دشوار برای ماهواره ۱۷
-تاثیر مادر در رشد اجتماعی کودک ۲۰
-رشد بدنی تند ۲۱
- رفتارهای ناهنجار نوجوان ۲۲
-چرا رشد اجتماعی ضروری است ۲۵
-رشد و تکامل اجتماعی ۲۶
- تغییر رفتار اجتماعی در نوجوانی ۳۰
-دیدگاه های مختلف در مورد رشد اجتماعی ۳۱
- تعریف ارتباط ۳۳
-کارکردهای وسایل ارتباط جمعی ۳۴
-وضعیت تلویزیون ایران ۳۷
- اثرات ووسایل ارتباط جمعی ۴۲
فهرست مطالب
عنوان صفحه
- نقش آموزشی و آگاهی بخشی ۴۳
- رسالت ووظایف ارتباط جمعی ۴۶
-عوامل موفقیت رسانه ها در جلب مشارکت مردم ۴۸
- نقش رسانه ها در شگل گیری افکار عمومی ۵۰
- درد تنهایی ۵۳
- قضاوت ۵۷
- انتقاد ۶۰
- سوال های زیاد و نامناسب ۶۶
- احساس گناه ، پشیمانی ، تاسف ۷۱
- فصل سوم ۷۳
- جامعه آماری مورد مطالعه ۷۴
-تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری ۷۵
-روش اجرای پژوهش ۷۹
- فصل چهارم ۸۱
- مقدمه ۸۲
- جدول آماری پژوهش ۸۳
- فصل پنجم ۸۶
- بحث و نتیجه گیری ۸۷
- محدودیت های پژوهش ۹۰
- پیشنهادات پژوهش ۹۱
- منابع و ماخذ ۹۲
فهرست منابع
۱ـ احسانی ـ مریم ۱۳۸۲، میزان گرایش نوجوانان به برنامه های تلویزیونی ماهواره ـ پایانامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز چاپ نشده.
۲ـ بولتون رابرت ، ۱۳۸۴ روانشناسی روابط ارتباط انسانی، ترجمه حمید رضا سهرابی تهران ،انتشارات رشد.
۳ـ جانسون چالمرز، ۱۳۷۳ تحول انقلابی، ترجمه حمید الیاس، تهران انتشارات امیر کبیر .
۴ـ جیمز دبیلو کری، ۱۳۷۶ ارتباطات و فرهنگ، ترجمه مریم داداشی، تهران انتشارات آسیا.
۵ـ حسینی حسین، ۱۳۸۰ مجموعه مقالات بررسی مسائل مطبوعات جلد ۲ ، مرکز مطالعه و تحقیقات رسانه ها.
۶ـ جعفری آسیه، ۱۳۷۹ بررسی نقش و رزش در رشد اجتماعی دانش اموزان پایانامه کارشناسی اداره آموزش و ÷رورش تهران.
۷ـ رجایی مهرنوش ۱۳۸۱ دغدغه گذران اوقات فراقت روزنامه همشهری شماره ۲۷۸۵٫
مقدمه
مهمترین عاملی که بر اساس نظریه تحلیل روانی علت تمام بیماریهای روانی محسوب می شود اضطراب است که جهت کنترل این عارضه باید موارد و یا گزینه هایی را در زندگی وارد کنیم که در مکتب تحلیل روانی نقش برجسته ای دارد به نظر فروید اضطراب به عنوان یک تکانه من است یعنسی به همان صورت که اگر بدن دچار زخم و التهاب و بیماری گردد اولین نشانه آن به صورت تب ظاهر می شود اگر فرد از نظر روانی دچار مسئله و مشکل شود اولین نشانه آن به صورت اضطراب جلوه گر می شود و اضطراب هم علت محسوب می شود و هم معلول یعنی علت بیماری از ناراحتیهای روانی اضطراب است ، همچنین هر گاه شخص با یک مسله و مشکل روانی مواجه گردد که موجب که موجب به هم خوردن تعادل روانی وی گردد احساس اضطراب می کند فروید اضطراب را به سه نوع تقسیم کرده است الف : اضطراب واقعی و هنگامی که تجربه می شود و اضطراب نوروتیک زمانی بروز می کند که تکانه های نهاد موجب تهدید فرد در برابر قطع کنترلهای من و ظهور رفتارهایی که منجر به تنبیه وی خواهد گردید می شوند و اضطراب اخلاقی وقتی ظاهر می شود که فرد عملی بر خلاف وجدان اخلاقی یا ارزشهای اخلاقی خویش انجام داده یا حتی در نظر دارد که انجام بدهد به همین دلیل احساس گناه می کند ساختمان شخصیت هر فرد دارای سه قسمت است که نهاد قسمتی از شخصیت است که زیست شناسی فطری را شامل می شود و تابعه اصل لذت جویی است . نهاد همواره به دنبال کسب لذت است و بدون توجه به واقعیت می خواهد به حداکثر لذت برسد که توجه به ظاهر زندگی و تمایل به موسیقی و زیباییهای زندگی می تواند جزء همین اصل لذت جویی باشد که خود این مساله باعث کاهش اضطراب در افراد می شود در حالی که من تابع اصل واقعیت است و کوششهای آن در جهت رسیدن به لذت توجه به واقعیت است به عبارت دیگر نهاد خواهان بی چون و چرای لذت هاست و ارضای فوری خواستها را بدون توجه به واقعیت جست و جو می کند وقتی که شخص با مسئله ای مواجه می شود در رابطه با من خویش آن را ادراک می کند درباره ان فکر می کند و نسبت به آن عمل می کند به عبارت دیگر من هر فرد داننده ، کوشنده ، تصمیم گیرنده ، مضطرب شونده و انجام دهنده اصلی رفتارهای فرد محسوب می شود . که اساس عملکردهای من پیش فرضهای است که فرد درباره خود و دنیای خود می سازد ( حسین آزاد – انتشارات بعثت ) .
فهرست مطالب
فصل اول – کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مساله
سوال مسئله
اهداف تحقیق
اهمیت و ضرورت تحقیق
فرضیه تحقیق
متغیرهای تحقیق
تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم
فصل دوم – پیشینه تحقیق
اضطراب
یادگیری اضطراب
۱- محبت ( پاداش ) – خشم ( تنبیه ) به مقدار مساوی
۲- محبت ( پاداش ) بدون تنبیه
۳- خشم ( تنبیه ) بدون پاداش
۴- محبت ( پاداش ) کم – خشم ( تنبیه ) زیاد
۵- محبت ( پاداش ) زیاد – خشم ( تنبیه ) کم
اضطراب سرکوب کننده است
اضطراب
دستگاه روانی
رشد روان جنسی
نابهنجاریها و اختلالات روانی
اختلالات اضطرابی
اضطراب تعمیم یافته
اضطراب رعبی
فوبی
هانز کوچولو ( مورد مشهودی از فوبی )
وسواس فکری و عملی
علل اختلالات اضطرابی
دیدگاه زیست شناختی
۲- دیدگاه روان پویایی
۳- دیدگاه رفتار گرایی
۴- دیدگاه شناختی
۵-دیدگاه انسان گرایی و اصالت وجودی
نظریه نئوفرویدیها درباره اضطراب
آدلر و روان شناسی فردی
کارل یونگ و روان شناسی تحلیلی
اریک فرام
هینز کاهوت
فصل سوم – روش تحقیق
جامعه مورد مطالعه
حجم نمونه
روش نمونه گیری
ابزار اندازه گیری در تحقیق حاضر
روش آماری مربوط به فرضیه ا
روش تحقیق
فصل چهارم – یافته ها وتجزیه وتحلیل داده ها
مقدمه
جدول ۱-۴ نمرات آزمودنیها از گزینه بله آزمون در اضطراب و تاثیر موسیقی بر روی آن و فراوانی و درصد فراوانی این آزمون
جدول ۲-۴ فراوانیهای مورد انتظار مشاهده شده در رابطه با تاثیر موسیقی پاپ بر کاهش اضطراب
نمودار ترسیم کاهش اضطراب در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر به خصوص رشته مدیریت صنعتی در سال ۸۵-۸۳
فصل پنجم – بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
منابع
ضمایم – ( پرسش نامه اضطراب سنج کتل )
منابع
دادستان – پریرخ – روان شناسی مرضی – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۲ – تهران
دلاور – علی – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۳ – تهران
دلاور – علی – آمار استنباطی – انتشارات رشد – سال ۱۳۷۹ – تهران
رحیمیان – حوریه بانو – روشها و فنون روان درمانی – انتشارات نور – سال ۱۳۸۰ – تهران
شفیع آبادی – عبدالله – نظریههای مربوط به اضطراب و افسردگی – انتشارات پیام – سال ۱۳۷۹ – تهران
تاریخچه تایپوگرافی در ایران و جهان
گسترش شهرنشینی و جوامع بشری در ابتدای قرن بیستم و به وجود آمدن فرهنگ مصرف، کارکرد و رسالت بسیاری از هنرها در خدمت مصرف قرار گرفت اما چیزی که در این میان بسیار مهم است، مطرح شدن بسیاری از هنرها بهعنوان یک «رسانه» است.
نگاه مقدس، عارفانه و تزئینی به هنر، بعد از این دوره، ناگهان تبدیل به نگاهی صنعتی و کاربردی در امور زندگی و اجتماعی میشود.
زمانی که هنرمند نقاش به کمک کارخانجات و تولیدیهای صنعتی برای به تصویر کشیدن محصول آنان میآید، مردم برسرچهارراهها و خیابانها و میادین شهرها شاهد بمباران اطلاعاتی توسط «اعلانها» میشوند تا بهوسیله آنها اطلاعاتی را در مورد کالای مورد نیاز خود دریابند. بمبارانی که به وسیله روسای کارخانجات با بهره از هنر هنرمند جهت فروش بهتر و بیشتر محصول صورت میگیرد. در این میان رقابت بر سر «زیبایی» شدت مییابد.
اما گسترش دامنه مفاهیم و نیز کمرنگ شدن مرز میان هنرها، همچنین افزایش تولید و تقاضا، رویکرد و انتظارات از تبلیغات را تغییر میدهد.
بازار مصرف جهانی با فرهنگها و زبانهای متفاوت هنرمند را بر آن داشت تا به زبانی مشترک دست یابد تا به وسیله آن هر شخصی و در هر جایی از دنیا بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار نماید.
فهرست مطالب
مقدمه. ۶
تایپوگرافی. ۸
تایپوگـرافی در ا یران و جهان. ۱۰
تایپوگرافی در ایران. ۱۸
تایپوگرافی و ارزشهای بصری حروف.. ۳۰
مصاحبه ای با استاد قباد شیوا ۴۰
تحلیل استاد احصایی از تایپوگرافی در ایران. ۵۰
تایپوگرافی شورشی (تایپوگرافی در جهان) ۶۶
نتیجه گیری.. ۷۱
منابع: ۷۵
منابع:
- هنری ریچاردسون. تایپو گرافی ،مقاله
- محمد امینی ، تایپو گرافی در ایران ، نشر سازگار
- رضا فیض پور ، خط در گرافیک – نشر پردازش
- دانشنامه رشد
- ویکی پدیا
- پژوهشکده مرکز تحقیقات علمی ایران
مقدمه
سر جیوزیمن در کتاب «تبلیغاتی که میشناسیم به آخر خط رسیده است» رازهای ناگفته ای را ازتبلیغات بازگو میکند و میگوید تبلیغاتی که از در و دیوارشهر بالا میروند و از شبکه های صدا و سیما پخش میشوند، برای مخاطبان خسته کننده و نفرت آور شده اند و به همین دلیل، مخاطبان بادستگاه کنترل از راه دور از تبلیغات شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای فرار میکنند. نظریه پردازان بزرگ تبلیغات به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از تبلیغات امروزی موثر نیستند. در دنیای پیشرفته ی امروز با فن آوری های نوین، تبلیغاتی مطلوب خواهند بود که خلاق، متمایز، ارزشمند و سازگار با مخاطبان خود باشند.
آیا تبلیغات فقط نشان دادن نام، نشان و شعار در رسانه ها با صرف بودجه های کلان است؟ آیا تکرار پیام یک محصول یا شرکت در رسانه ها ضامن موفقیت است؟ آیا هنوز به جمله ی معروف شرکت مک کان که میگفت «قلب ها را تسخیر کن، کیف پول ها به دنبالش خواهد آمد» میتوان معتقد بود؟ آیا میتوان با تبلیغات، مخاطبان را وفادار ساخت؟ ایا ساختن تصویر ذهنی مثبت در مخاطبان فقط با تبلیغات امکان پذیر است؟ آیا میتوان با تبلیغات اعتماد و اطمینان مخاطبان را به سوی خود جذب کرد؟ آیا فقط با تبلیغات میتوان فروش را زیاد کرد؟ و…
فهرست مطالب
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………. ۱
فصل اول: تبلیغات و تاریخچه ی آن
۱٫ تبلیغات چیست……………………………………………………………………………………….. ۴
۲٫ تاریخچه تبلیغات…………………………………………………………………………………….. ۶
۳٫ پیشینه تبلیغات در ایران…………………………………………………………………………… ۸
فصل دوم: مفاهیم و مبانی
۱٫ تاکتیک و تکنیک تبلیغات…………………………………………………………………………. ۱۲
۲٫ تاکتیک…………………………………………………………………………………………………. ۱۳
۳٫ تکنیک………………………………………………………………………………………………….. ۱۵
۴٫ تفاوت تکنیک، تاکتیک و استراتژی…………………………………………………………… ۲۱
۵٫ استراتژی تبلیغات و ارتباط آن با تکنیک و تاکتیک…………………………………….. ۲۲
۶٫ تفکر تاکتیکی و تکنیکی ………………………………………………………………………….. ۲۳
۷٫ انواع تفکر و تفاوت های تفکر تاکتیکی و تکنیکی………………………………………… ۲۵
۸٫ هوش تاکتیکی………………………………………………………………………………………. ۲۶………..
۹٫ سیستم تبلیغات…………………………………………………………………………………….. ۲۷
۱۰٫ اصل تضاد در تبلیغات………………………………………………………………………… ۲۸
۱۱٫ اهمیت و ضرورت تاکتیک و تکنیک در تبلیغات……………………………………….. ۲۸
فصل سوم: تاکتیک ها و تکنیک های نوین (رایانه ای و اینترنتی)
۱٫ پنج تکنیک مهم در تبلیغات به ویژه تبلیغات نوین……………………………………….. ۳۴
۲٫ تکنیک گریز از بن بست تبلیغات………………………………………………………………. ۳۴
۳٫ تکنیک داد و ستد رایگان………………………………………………………………………… ۳۴
۴٫ تکنیک اعتماد………………………………………………………………………………………… ۳۵
۵٫ تکنیک کشش و ارسال…………………………………………………………………………… ۳۶
۶٫ تکنیک بازار خالی در تبلیغات………………………………………………………………….. ۳۶
۷٫ تاکتیک هوش مشارکتی در تبلیغات (تبلیغات مشارکتی یا تبلیغات ویروسی)….. ۳۷
فصل چهارم: تاکتیک ها و تکنیک های خلاق در تبلیغات
فصل پنجم: تاکتیک و تکنیک های مبتنی بر هنرهای تجسمی، سینما و ادبیات
۱٫ تکنیک کلاسیک……………………………………………………………………………………… ۴۳
۲٫ تکنیک تبلیغات باروک…………………………………………………………………………….. ۴۳
۳٫ تبلیغات اسطوره ای و تکنیک مبتنی بر اسطوره ها در تبلیغات…………………….. ۴۳
۴٫ تکنیک تبلیغات طبیعت گرا………………………………………………………………………. ۴۳
۵٫ تکنیک تبلیغات رمانتیک (عاطفی – احساسی)…………………………………………….. ۴۳
۶٫ تکنیک تبلیغات اینده نگر…………………………………………………………………………. ۴۳
۷٫ تکنیک تبلیغات دادییستی (ساز مخالف)…………………………………………………….. ۴۳
۸٫ تکنیک تبلیغات ایماژیسننی (تجسمی – تصویری)………………………………………. ۴۳
۹٫ تکنیک تبلیغات امپرسیونیسیتی (تأثیری – لحظه ای)…………………………………… ۴۴
۱۰٫ تکنیک تبلیغات اکسپرسیونیستی (تعبیری – احساسی)……………………………… ۴۴
۱۱٫ تکنیک تبلیغات سورئالیستی (فراواقعی – ضمیر ناخودآگاه)……………………… ۴۴
۱۲٫ تکنیک تبلیغات سمبولیستی (نمادی)……………………………………………………….. ۴۴
۱۳٫ تکنیک تبلیغات کوبیستی (مکعبی)…………………………………………………………… ۴۴
۱۴٫ تبلیغات چند بعدی……………………………………………………………………………….. ۴۴
۱۵٫ تکنیک تبلیغات اُپ آرت یا اپتیکال (بصری یا دیدمانی)………………………………. ۴۴
۱۶٫ تکنیک تبلیغات بدوی……………………………………………………………………………. ۴۵
۱۷٫ تکنیک تبلیغات پات آرت (کوچه بازاری)…………………………………………………. ۴۵
۱۸٫ تکنیک تبلیغات چیدمان…………………………………………………………………………. ۴۵
۱۹٫ تکنیک تبلیغات اجرایی………………………………………………………………………….. ۴۵
۲۰٫ تبلیغات مفهومی …………………………………………………………………………………. ۴۵
۲۱٫ تاکتیک و تکنیک های پست مدرن (پسانوگرا)………………………………………….. ۴۵
پاره آجر تبلیغات………………………………………………………………………………………. ۴۶
فصل ششم : تاکتیک های مدیریتی و بازرگانی در تبلیغات
۱٫ تاکتیک های تبلیغات با توجه به مراحل عمر محصول………………………………… ۴۸
۲٫ تاکتیک تبلیغات بدوبرتر…………………………………………………………………………. ۴۸
۳٫ تکنیک تبلیغات از قافله عقب نماندن و پیروزی حتمی…………………………………. ۴۹
۴٫ تاکتیک نفرت از مخالفت…………………………………………………………………………. ۴۹
۵٫ تاکتیک انحراف توجه…………………………………………………………………………….. ۵۰
۶٫ تاکتیک تبلیغات پنهان و زیرکانه …………………………………………………………….. ۵۰
۷٫ خطاها و دام های تبلیغاتی……………………………………………………………………… ۵۱
۸٫ دام اطمینان بیش از حد…………………………………………………………………………. ۵۳
فصل هفتم: تاکتیک ها و تکنیک های روانشناسی درتبلیغات
۱٫ روانشناسی رنگ ها در تبلیغات………………………………………………………………. ۵۵
فصل هشتم:
تاکتیک ها و استراتژی حیوانی در تبلیغات……………………………………………………. ۵۹
فصل نهم: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………… ۶۲
منابع و مأخذ……………………………………………………………………………………………. ۶۳
منابع و مآخذ
۱٫ روان شناسی تبلیغات مولف: مهدی خوروش
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
چاپ اول ۱۳۸۵
انتشارات اقیانوس معرفت
۲٫ تکنیک هاو تاکتیک های تبلیغاتی مولفان: دکتر احمد روستا و
مهندس علی خویه
چاپ اول زمستان ۱۳۸۶
انتشارات سیته
۳٫ رازهای تبلیغات مولف: دیوید اگیلوی
ترجمه: کوروش حمیدی – علی فروزفر
چاپ اول ۱۳۸۰
انتشارات
چکیده
در متون تحقیقی اخیر، نگرش کلی تعهد سازمانی، عامل مهمی برای درک و فهم رفتار سازمانی و پیش بینی کنندۀ خوبی برای تمایل به باقی ماندن در شغل می باشد. تعهد و پایبندی مانند رضایت شغلی، دو طرز تلقی نزدیک به هم هستند که به رفتارهای مهمی مانند جا به جایی وغیبت اثر می گذارند.
همچنین تعهد و پایبندی می تواند پیامدهای مثبت و متعددی داشته باشد. کارکنانی که دارای تعهد هستند نظم بیشتری در کار خود دارند، مدّت بیشتری در سازمان می مانند و بیشتر کار می کنند. مدیران باید تعهد کارکنان را به سازمان حفظ کنند و برای این امر باید بتوانند با استفاده از مشارکت کارکنان در تصمیم گیری و فراهم کردن سطح قابل قبولی از امنیّت شغلی برای آنان، تعهد و پایبندی را بیشتر کنند.
اندیشۀ مدیریت موضوع اصلی در نوشته های مدیریت است. این اندیشه یکی از ارزشهای اساسی است که سازماندهی بر آن متکی است و کارکنان بر اساس ملاک تعهد، ارزشیابی می شوند.
به دلیل اهمیّت تعهد کارکنان در سازمانها و تأثیر آن بر افزایش عملکرد، کاهش غیبت و ترک خدمت کارکنان، در این پژوهش به تحلیل رابطه عوامل شغلی با تعهد سازمانی بر اساس مدل ویژگی های شغلی پرداخته ایم تا از این طریق بتوان تعهد سازمانی کارکنان را افزایش داده و این منبع گرانبها را برای سازمان حفظ کنیم. چرا که ارتقا ابعاد ویژگی های شغلی، به دلیل اینکه سبب با معنی تلقی شدن کار، ایجاد احساس مسئولیت و آگاهی از نتایج عملکرد برای فرد می گردد در او ایجاد انگیزش کرده و این نیروی انگیزشی سبب رضایت شغلی، بهبود عملکرد، ترک خدمت و غیبت کمتر و در نهایت سبب تعهد کاری بیشتری می گردد.
این تحقیق یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد.و روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق کتابخانه وپرسشنامه است.
جامعۀ آماری تحقیق شامل ۴۴۰ نفر و نمونۀ آماری تحقیق شامل ۱۱۲ نفر از کارکنان بانکهای ملی شهرستان اصفهان می باشد، که ۳۶% این افراد را زن و ۶۴% را مرد تشکیل می دهند و بر حسب تحصیلات به چهار طبقۀ دیپلم(۴/۳۱%)، فوق دیپلم(۲/۱۰%)، لیسانس(۷/۵۱%) و فوق لیسانس و بالاتر(۸/۶%) تقسیم شده اند.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون استفاده شده است که با تجزیه و تحلیل های انجام شده مشخص شد که ویژگی های شغلی چون تنوّع مهارت، اهمیّت وظیفه، هویت وظیفه، بازخورد و استقلال با تعهد سازمانی کارکنان با ضریب همبستگی(۱۸/۰) و با تعهد عاطفی کارکنان با ضریب همبستگی (۴۰/۰) ارتباطی معنی دار دارد. و هیچگونه رابطه ای بین ویژگی های شغلی و تعهد مستمر و تعهد هنجاری کارکنان یافت نشد.
در انتها به مدیران سازمان پیشنهاداتی شده است تا از طریق ارتقا ابعاد پنج گانۀ شغلی، تعهد عاطفی کارکنان و بالطبع تعهد سازمانی کارکنان را افزایش دهند.
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱
بیان موضوع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲
اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………۷
فرضیه ها یا سوالهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………..۸
هدف اصلی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰
روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰
جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه………………………………………………………………………………………………۱۱
قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………..۱۱
منابع گرد آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲
سوابق مربوط……………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲
روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………………………..۱۳
مشکلات و تنگناهای احتمالی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….۱۴
تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح…………………………………………………………………………………………………………۱۴
منابع تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۶
فصل دوم: ادبیات موضوع
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۸
تعهد سازمانی:
ابعاد و تعاریف تعهد سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۹
تعهد عاطفی……………………………………………………………………………………………………………… ۱۹
تعهد مستمر…………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۱
تعهد هنجاری………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۲
عوامل موثر بر تعهد سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۵
عوامل موثر بر تعهد عاطفی…………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۶
عوامل موثر بر تعهد مستمر…………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۹
عوامل موثر بر تعهد هنجاری…………………………………………………………………………………………………………………. ۳۳
انواع تعهد……………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۵
دیدگاه های نوین درباره تعهد سازمانی………………………………………………………………………………………………………… ۳۸
دیدگاههایی در مورد کانون های تعهد سازمانی…………………………………………………………………………………….. ۳۹
تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چند بعدی……………………………………………………………………………………….. ۴۰
الگوهای چند بعدی…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۱
سایر دیدگاهها درباره تعهد سازمانی………………………………………………………………………………………………………. ۴۱
راه کارهایی برای افزایش تعهد سازمانی……………………………………………………………………………………………………….. ۴۶
رابطه میان تعهد حرفه ای و سازمانی…………………………………………………………………………………………………………… ۴۷
مفهوم تعهد حرفه ای……………………………………………………………………………………………………………………………… ۴۹
دیدگاههای ناظر بر تعارض تعهد حرفه ای و سازمانی…………………………………………………………………………… ۴۹
دیدگاهای ناظر بر سازگاری تعهد حرفه ای و سازمانی …………………………………………………………………………..۵۱
فرایند ایجاد تعهد سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………. ۵۲
نتایج مطلوب سطوح مختلف تعهد سازمانی…………………………………………………………………………………………………. ۵۳
تعهد سازمانی و عملکرد شغلی……………………………………………………………………………………………………………….. ۵۶
تعهد سازمانی و رفتارهای مبتنی بر تابعیت سازمانی…………………………………………………………………………….. ۵۷
تعهد سازمانی و ماهیت شغل…………………………………………………………………………………………………………………. ۵۸
تعهد سازمانی و تاخیر کارکنان………………………………………………………………………………………………………………. ۵۸
تعهد سازمانی و غیبت کارکنان………………………………………………………………………………………………………………. ۶۰
تعهد سازمانی و ترک خدمت………………………………………………………………………………………………………………….. ۶۰
نتایج نا مطلوب سطوح مختلف تعهد سازمانی………………………………………………………………………………………………. ۶۳
ارائه مفهومی جدید در تعهد سازمانی…………………………………………………………………………………………………………… ۶۶
تعهد به عنوان یک مفهوم دوبعدی: زمان و طبیعت……………………………………………………………………………………… ۶۸
زمان و تعهد: تعهد قبل از ورود در مقابل تعهد بعد از ورود به سازمان…………………………………………………. ۶۸
طبیعت تعهد: تعهد ابزاری در مقابل تعهد عاطفی…………………………………………………………………………………. ۶۹
شکلهای تعهد…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۷۰
تمایل به تعهد: تمایلات ابزاری و هنجاری……………………………………………………………………………………………… ۷۰
تعهد عاطفی و ابزاری……………………………………………………………………………………………………………………………… ۷۲
مدل مطرح شده از توسعه تعهد سازمانی……………………………………………………………………………………………………… ۷۳
فرایند قبل از ورود (به سازمان) تعهد……………………………………………………………………………………………………………..۷۳
توسعه تعهد سازمانی منتج شده……………………………………………………………………………………………………………………. ۷۵
دلایل نظری وعملی مدل………………………………………………………………………………………………………………………………. ۷۸
استنتاج عملی………………………………………………………………………………………………………….. ۷۸
ویژگی های شغلی:
نظریه های مرتبط با ویژگی های شغلی……………………………………………………………………………………………………….. ۸۰
مدل خصوصیات ویژه شغل…………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۰
تئوری ویژگی های شغل…………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۱
نظریه ویژگی های ضروری شغل……………………………………………………………………………………………………………. ۸۲
الگوی ویژگی های شغلی………………………………………………………………………………………………………………………… ۸۳
طراحی مجدد مشخصه های شغل………………………………………………………………………………………………………………… ۸۴
ایجاد شرایط لازم جهت انگیزش درونی……………………………………………………………………………………………………….. ۸۵
مشخصه ها یا ابعاد مختلف شغلی…………………………………………………………………………………………………………………. ۸۵
با معنی تلقی نمودن کار…………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۶
احساس مسئولیت………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۹
آگاهی از نتایج انجام کار…………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۹
توان انگیزشی شغل یا MPS ………………………………………………………………………………………………………………………90
عوامل و عناصر تعدیل کننده…………………………………………………………………………………………………………………………..۹۱
دانش و مهارت………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۲
شدت نیاز به رشد……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۳
رضایت ناشی از عوامل مربوط به زمینه شغل…………………………………………………………………………………………..۹۵
نتایج وپیامدهای طراحی مجدد شغل…………………………………………………………………………………………………………… ۹۸
اثر بخشی کار……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۰
کاهش نسبت غیبت و ترک خدمت…………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۰
اقدامات موثر جهت ارتقا ابعاد پنج گانه شغلی…………………………………………………………………………………………… ۱۰۱
ترکیب وظایف……………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۲
تشکیل واحد های طبیعی کار……………………………………………………………………………………………………………….۱۰۲
برقراری ارتباط با ارباب رجوع یا مشتری……………………………………………………………………………………………….۱۰۳
گسترش عمودی مشاغل………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۳
باز نمودن کانالهای بازخورد……………………………………………………………………………………………………………………۱۰۴
منابعتحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰۷
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۹
معرفی سازمان…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۹
روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۰
جامعه آماری تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۰
اندازه نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۱
روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۲
روش جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۳
ابزار اندازه گیری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۵
روایی و پایایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۵
آزمون پایایی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۷ منابع تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲۱
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۲
بررسی توصیفی اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۳
بررسی استنباطی اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………………………….۱۲۵
فرضیه اصلی: بین ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………….. ۱۲۵
فرضیه فرعی ۱: بین ویژگی های شغلی و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………… ۱۲۵
بین هویت وظیفه و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………. ۱۲۶
بین اهمیت وظیفه و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………۱۲۶
بین تنوع وظیفه و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………….۱۲۷
بین استقلال و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد…………………………………………………………… ۱۲۷
بین دریافت بازخورد و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد………………………………………………. ۱۲۸
فرضیه فرعی ۲: بین ویژگی های شغلی و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………… ۱۲۸
بین هویت وظیفه و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………. ۱۲۹
بین اهمیت وظیفه و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………۱۲۹
بین تنوع وظیفه و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………… ۱۳۰
بین استقلال و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد…………………………………………………………… ۱۳۰
بین دریافت بازخورد و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد………………………………………………. ۱۳۱
فرضیه فرعی ۳: بین ویژگی های شغلی و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد…………………… ۱۳۱
بین هویت وظیفه و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد…………………………………………………. ۱۳۲
بین اهمیت وظیفه و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد………………………………………………….۱۳۲
بین تنوع وظیفه و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد……………………………………………………..۱۳۳
بین استقلال و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد…………………………………………………………. ۱۳۳
بین دریافت بازخورد و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد…………………………………………….. ۱۳۴
بررسی تاثیر جنسیت به عنوان متغییر مداخله گر بر تعهد سازمانی…………………………………………………………. ۱۳۶
بررسی تاثیر تحصیلات به عنوان متغیر مداخله گر بر تعهد سازمانی………………………………………………………… ۱۳۸
رگرسیون و مدل سازی خطی…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۰
تعین مدل رگرسیونی ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی کارکنان………………………………………………………….. ۱۴۱
بررسی صحت معادله رگرسیون…………………………………………………………………………………………………………۱۴۳
فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۷
نتیجه گیری :
نتیجه گیری میدانی از بررسی رابطه ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی………………………………………………… ۱۴۸
پیشنهادات:
پیشنهاداتی به مدیران سازمان…………………………………………………………………………………………………………………….۱۵۲
پیشنهاداتی به سایر پژوهشگران…………………………………………………………………………………………………………………..۱۵۵
پیوستها:
پرسشنامه تحقیق
تجزیه و تحلیل کامپیوتری یافته ها
فهرست جداول
فصل دوم: ادبیات موضوع
جدول ۲-۱: چهار دیدگاه مختلف تعهد……………………………………………………………………………………………………….. ۴۰
جدول ۲-۲: نتایج مثبت تعهد سازمانی………………………………………………………………………………………………………….۵۶
جدول ۲-۳: نتایج منفی تعهد سازمانی………………………………………………………………………………………………………….۶۵
جدول ۲-۴: مدل چهار بخشی تعهد………………………………………………………………………………………………………………۶۶
فصل سوم: روش تحقیق
جدول ۳-۱: توزیع فراوانی سوالات پرسشنامه تحقیق حاضر………………………………………………………………………۱۱۴
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
جدول ۴-۱: توزیع فراوانی کارکنان بر حسب جنس…………………………………………………………………………………..۱۲۳
جدول ۴-۲: توزیع فراوانی کارکنان بر حسب تحصیلات…………………………………………………………………………….۱۲۴
جدول ۴-۳: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد و ویژگی های شغلی………………………………..۱۲۵
جدول ۴-۴: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد عاطفی و ویژگی های شغلی……………………۱۲۵
جدول ۴-۵: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد عاطفی و هویت وظیفه……………………………۱۲۶
جدول ۴-۶: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد عاطفی و اهمیت شغلی…………………………..۱۲۶
جدول ۴-۷: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد عاطفی و تنوع مهارت……………………………..۱۲۷
جدول ۴-۸: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد عاطفی و استقلال شغلی…………………………۱۲۷
جدول ۴-۹: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد عاطفی و دریافت بازخورد……………………….۱۲۸
جدول ۴-۱۰: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد مستمر و ویژگی های شغلی…………………۱۲۸
جدول ۴-۱۱: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد مستمر و هویت وظیفه…………………………۱۲۹
جدول ۴-۱۲: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد مستمر و اهمیت شغلی………………………..۱۲۹
جدول ۴-۱۳: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد مستمر و تنوع مهارت…………………………..۱۳۰
جدول ۴-۱۴: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد مستمر و استقلال شغلی………………………۱۳۰
جدول ۴-۱۵: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد مستمر و دریافت بازخورد…………………….۱۳۱
جدول ۴-۱۶: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد هنجاری و ویژگی های شغلی………………۱۳۱
جدول ۴-۱۷: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد هنجاری و هویت وظیفه……………………….۱۳۲
جدول ۴-۱۸: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد هنجاری و اهمیت شغلی………………………۱۳۲
جدول ۴-۱۹: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد هنجاری و تنوع مهارت…………………………۱۳۳
جدول ۴-۲۰: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد هنجاری و استقلال شغلی…………………….۱۳۳
جدول ۴-۲۱: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین تعهد هنجاری و دریافت بازخورد…………………..۱۳۴
جدول ۴-۲۲: خلاصه نتایج آزمون همبستگی پیرسون………………………………………………………………………………۱۳۵
جدول ۴-۲۳: جدول توافقی بین جنس و ویژگی های شغلی…………………………………………………………………….۱۳۶
جدول۴-۲۴: نتایج آنالیز واریانس………………………………………………………………………………………………………………..۱۳۶
جدول ۴-۲۵: جدول توافقی بین تحصیلات و ویژگی های شغلی………………………………………………………………۱۳۸
جدول۴-۲۶: نتایج آنالیز واریانس………………………………………………………………………………………………………………..۱۳۸
جدول ۴-۲۷: نتایج متغییرهای ورودی وخروجی در مدل رگرسیون چندگانه…………………………………………۱۴۱
جدول ۴-۲۸: نتایج ضرایب همبستگی چندگانه در مدل رگرسیونی…………………………………………………………۱۴۲
جدول ۴-۲۹: نتایج آنالیز واریانس……………………………………………………………………………………………………………….۱۴۲
جدول ۴-۳۰: نتایج ضرایب مدل رگرسیونی……………………………………………………………………………………………….۱۴۳
جدول ۴-۳۱: نتایج خروج قدم به قدم متغییرهای مستقل تحقیق از مدل رگرسیونی……………………………..۱۴۳
جدول ۴-۳۲: نتایج آزمون K-S جهت بررسی نرمال بودن توزیع باقیمانده های مدل…………………………..۱۴۴
جدول ۴-۳۳: نتایج آزمون استقلال جهت بررسی مستقل بودن توزیع باقیمانده های مدل……………………..۵۱۴
فهرست نمودار ها
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
نمودار ۴-۱: میانگین پاسخ ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی با متغییر مداخله گر جنس…………………….۱۳۷
نمودار ۴-۲: میانگین پاسخ ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی با متغییر مداخله گرتحصیلات………………..۱۳۹
نمودار۴-۳: نمودار احتمال نرمال…………………………………………………………………………………………………………………۱۴۴
نمودار ۴-۴: نمودار پراکنش مانده ها در برابر زمان…………………………………………………………………………………….۱۴۵
نمودار ۴-۵: نمودار پراکنس مانده ها در برابر yi ها……………………………………………………………………………………۱۴۶
فهرست اشکال
فصل دوم: ادبیات موضوع
شکل ۲-۱: مدل سه بخشی تعهد سازمانی ……………………………………………………………………………………………………۳۴
شکل ۲-۲: هرم سطوح تعهد در سازمان ها……………………………………………………………………………………………………۵۳
شکل ۲-۳: مدل مشخصه های شغلی هاکمن و الدهام………………………………………………………………………………….۵۹
شکل ۲-۴: مدل پیشنهادی توسعه تعهد………………………………………………………………………………………………………..۷۵
شکل ۲-۵: نتایج توان انگیزشی شغل بعنوان تابعی از مهارت و دانش کارکنان……………………………………………۹۲
شکل ۲-۶: اثر تعدیل کنندگی شدت نیاز به رشد…………………………………………………………………………………………۹۴
شکل ۲-۷: روابط موجود بین رضایت ناشی از عوامل زمینه ای شغل و شدت نیاز به رشد………………………….۹۷
شکل ۲-۸: مدل مشخصه های شغلی هاکمن و الدهام………………………………………………………………………………….۹۹
شکل ۲-۹: مدل کامل مشخصه های شغلی………………………………………………………………………………………………..۱۰۵
شکل ۲-۱۰: مدل مفهومی تعهد سازمانی و ویژگی های شغلی…………………………………………………………………۱۰۶
منابع فارسی :
* رابینز، استیفن پی، ۱۳۷۵، ً مدیریت رفتار سازمانیً، جلد اول، ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارساییان، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، صص ۲۶۶ و ۲۶۵٫
* رابینز ، استیفن پی، ۱۳۸۴، ً تئوری سازمان ً ، ترجمه دکتر سید مهدی الوانی و دکتر حسن دانائی فرد ، انتشارات صفار ، صص ۳۰۰-۳۰۸٫
* مورهد و گریفین، ۱۳۷۴، ً رفتار سازمانی ً، مترجمان سید مهدی الوانی و معمار زاده، تهران، انتشارات مروارید، صص ۸۵-۸۱٫
* رهنمای رودپشتی، فریدون و محمود زاده، نصرت الله، ۱۳۷۸، ً توسعه منابع انسانی مطالعه موردی تعلق،
۲-۱ مقدمه
فصل حاضر شامل سه بخش است: بخش نخست، شامل معرفی مفاهیم بنیادی ادبیات،ادبیات کودک، کودک و نوجوان، نحو وکلام و تحلیل کلام میباشد. بخش دوم، تاریخچه مختصری از مطالعات غربیان درباره ادبیات کودک به دست میدهد. بخش سوم هم شامل پیشینه ادبیات کودک در ایران است.
۲-۲ مفاهیم بنیادی
۲-۲-۱ ادبیات
گرچه از دیرباز، تعاریف زیادی از ادبیات ارائه شده است ولی هیچگاه هیچکدام از تعاریف جامع و مانع نبوده است و تا وقتی که عواطف و احساسات بشری به شکلی دقیق و کامل تعریف نشود، تعاریف گوناگون ادبیات نیز همچنان لنگلنگان به پیش خواهد رفت.
فهرست مطالب
۲-۱ مقدمه
۲-۲ مفاهیم بنیادی
۲-۲-۱ ادبیات
۲-۲-۲ ادبیات کودک
۲-۲-۲-۱ اهداف ادبیات کودک
۲-۲-۲-۲ کاربرد ادبیات کودکان در زندگی کودک
۲-۲-۳ کودک و نوجوان
۲-۲-۳-۱ خصوصیات رشد جسمی و روانی
۲-۲-۳-۲ احتیاجات و علاقمندیها انسانی
۲-۲-۳-۳ تواناییهای خواندن و تسلط زبان
۲-۲-۳-۴ محیط زندگی و تجربیات و شناختهایی که ایجاد میکنند
۲-۲-۴ نحو
۲-۲-۵ کلام و تحلیل کلام
۲-۲-۵-۱ پیشینه ی مختصر مطالعات کلامی
۲-۲-۵-۲ چارچوب نظری تحلیل کلام
۲-۳ مطالعات غربیان در مورد ادبیات کودک و نوجوان
۲-۳-۱ پیشینه ادبیات کودک خلق شده توسط بزرگسالان
۲-۳-۲ پیشینه بررسی دستنوشتههای کودکان و نوجوانان
۲-۴ تاریخ ادبیات کودکان ایران
۲-۴-۱ ادبیات کودکان پس از اسلام- از سده اول تا پنجم هجری
۲-۴-۲ ادبیات کودکان از سده پنجم تا نهم هجری
۲-۴-۳ ادبیات از سده نهم تا دوازدهم هجری
۲-۴-۴ ادبیات کودکان دوره مشروطه
۲-۴-۴-۱ دگرگونی در فرهنگ و ادب فارسی
۲-۴-۴-۲ دگرگونی در نشر و زبان ادبیات کودکان
۲-۴-۵ نقد در ادبیات کودکان و تحولات بعدی در ادبیات کودک و نوجوان
منابع فارسی
منابع انگلیسی
ملاحظات نظری
نگاهی بر دستور نقش گرای نظام مند هلیدی
انواع معنا
انواع فرا نقش
فرانقش تجربی
الف – فرایند
۳-۱-۲-۲فرا نقش بینافردی
۳-۱-۲-۳فرانقش متنی
۳-۱-۲-۴ فرانقش چهارم فرانقش منطقی
۳-۲شبکه نظامها
۳-۳بازنمایی معنا در زبان از دیدگاه هلیدی
۳ـ۴ـ متن و انسجام
۳ـ۴ـ۱ـ بافت متنی
۳ـ۴ـ۲ـ انسجام
۳-۴-۲-۱ انسجام دستوری
۳-۴-۲-۱-۱ ارجاع
۳-۴-۲-۱-۲ جایگزینی
۳-۴-۲-۱-۳ حذف
۳-۴-۲-۲ انسجام واژگانی
۳-۴-۲-۲-۱ تکرار
۳-۴-۲-۲-۲ همآیی
نوع دیگر انسجام لغوی، همآیی است که منظور از آن، ذکر عناصر لغوی معینی در چهار چوب
۳-۴-۲-۳ انسجام پیوندی
۳-۴-۲-۳-۱ انسجام پیوندی اضافی
۳-۴-۲-۳-۲ انسجام پیوندی تقابلی
۳-۴-۲-۳-۳ انسجام پیوندی علی
منابع انگلیسی
منابع فارسی
منابع انگلیسی
Brown,Gilian, and G.Yule:”Discourse analysis”,USA:Cambridge University Press,1983.
Halliday,M.A.K, and R.Hassan:”Cohesion in English”,London:Longman, 1976.
Thompson,Geoff:”Introducing Functional Grammar”:2nd ed,New York:Great Britain,2004
منابع فارسی
لطفی پورساعدی، کاظم، “درآمدی به سخنکاوی”: مجله زبانشناسی سال نهم، شماره اول، تهران:مرکز نشر دانشگاهی،ص:۴۰-۹، ۱۳۷۱