123آنلاین
آنلاین دانلود

«فهرست مطالب»

مقدمه

فصل اول:

۱ـ معرفی انواع نان های صنعتی

۲ـ ویژگی های گندم و آرد مناسب جهت تولید انواع نان های صنعتی

۳ـ وضعیت استاندارد

فصل دوم: «مواد اولیه و مواد افزودنی»

۲ـ۱) آب

۲ـ۱ـ۱) آب در آرد و محصولات آردی

۲ـ۱ـ۲) نقش آب در تهیه محصولات صنایع پخت

۲ـ۲) شیر

۲ـ۲ـ۱) پروتئین شیر

۲ـ۲ـ۲) چربی شیر

۲ـ۲ـ۳) لاکتوز شیر

۲ـ۲ـ۴) املاح و اسیدهای موجود در شیر

۲ـ۲ـ۵) آب شیر

۲ـ۲ـ۶) ویتامین های شیر

۲ـ۲ـ۷) تأثیر شیر روی خمیر و نان

۲ـ۲ـ۸) مصرف شیر تازه

۲ـ۲ـ۹) مصرف شیر تغلیظ شده

۲ـ۲ـ۱۰) مصرف شیر خشک

۲ـ۳) نمک طعام

۲ـ۳ـ۱) تأثیر نمک طعام روی خمیر و گلوتن

۲ـ۳ـ۲) تأثیر نمک طعام روی فرآیندهای میکروبی

۲ـ۳ـ۳) تأثیر نمک طعام روی پنتوزان ها

۲ـ۳ـ۴) تأثیر نمک طعام روی محصولات صنایع پخت

۲ـ۴) مواد شیرین کننده

۲ـ۴ـ۱) شکر

۲ـ۴ـ۱ـ۱) ویژگیهای شکر و اهمیت تکنولوژیکی آن روی محصولات صنایع پخت

۲ـ۴ـ۲) سیروپ

۲ـ۴ـ۲ـ۱) سیروپ خوراکی

۲ـ۴ـ۲ـ۲) سیروپ چغندر قند

۲ـ۴ـ۲ـ۳) سیروپ مخلوط خوراکی

۲ـ۴ـ۲ـ۴) خواص سیروپ چغندر و سیروپ مخلوط خوراکی

۲ـ۴ـ۲ـ۵) سیروپ نشاسته

۲ـ۴ـ۳) سوربیت

۲ـ۴ـ۳ـ۱) نقش و اهمیت تکنولوژیکی سوربیت

۲ـ۵) چربیها

۲ـ۵ـ۱) مارگارین و انواع مختلف آن

۲ـ۵ـ۲) خواص و اهمیت چربیها

۲ـ۶) مواد پخت

فصل سوم: «بهبود دهنده های مورد استفاده در نان های صنعتی»

۳ـ۱) مخمرها

۳ـ۲) قندها

۳ـ۲ـ۱) نقش قندها در محصولات صنایع پخت

۳ـ۲ـ۲) قندهای مهم در تخمیر

۳ـ۲ـ۳) تأثیر قندها در خصوصیات نان

۳ـ۲ـ۴) حجم مخصوص نان

۳ـ۲ـ۵) سفتی مغز نان

۳ـ۲ـ۶) رنگ پوسته نان

۳ـ۲ـ۷) ارتباط قندها و واکنش قهوه ای شدن و مواد آروماتیک در نان

۳ـ۳) نشاسته و آمیلاز

۳ـ۴) تکمیل کننده های آنزیمی

۳ـ۵) مالت

۳ـ۶) بی کربنات سدیم و جوش شیرین

۳ـ۷) خمیر ترش

۳ـ۸) باکتری ها

۳ـ۹) افزودن آرد سیب زمینی به آرد گندم

۳ـ۱۰) بهبود دهنده های دیگر

فصل چهارم: «اهمیت غنی سازی نان های صنعتی»

۴ـ۱) اهمیت نان و غنی سازی آن

۴ـ۲) هدف از غنی کردن مواد غذائی

۴ـ۳) افزودنی هائی که هم غنی کننده و هم بهبوددهنده هستند.

۴ـ۳ـ۱) اسید اسکوربیک

۴ـ۳ـ۱ـ۱) قانون اسید اسکوربیک

۴ـ۳ـ۱ـ۲) خواص فیزیکی اسید اسکوربیک

۴ـ۳ـ۱ـ۳) سنجش اسید اسکوربیک با مواد دیگر

۴ـ۳ـ۱ـ۳ـ۱) برومات پتاسیم و پر سولفات آلومینیوم

۴ـ۳ـ۱ـ۳ـ۲) آنانوگهای اسید اسکوربیک

۴ـ۳ـ۲) مکملهای کاتالیتیک

فصل پنجم: «فرآیند تولید و پخت نان های صنعتی»

۵ـ۱) نکات علمی فرآیند تولید

۵ـ۲) ارزیابی روشهای تولید و محدوده عملکرد

۵ـ۲ـ۱) روش سنتی

۵ـ۲ـ۲) روش نیمه اتوماتیک (غیرپیوسته)

۵ـ۲ـ۳) روش فول اتومات (پیوسته)

۵ـ۳) تشریح دقیق فرآیند تولید انواع نان

۵ـ۳ـ۱) آماده سازی آرد

۵ـ۳ـ۱ـ۱) الک کردن

۵ـ۳ـ۱ـ۲) اختلاط آرد

۵ـ۳ـ۱ـ۳) رساندن حرارت آرد به حد مطلوب

۵ـ۳ـ۲) آماده سازی خمیر

۵ـ۳ـ۲ـ۱) آماده کردن خمیر

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۱) روش غیرپیوسته

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۲) روش پیوسته

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۳) روشهای تکنیکی تهیه خمیر

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۴) روش تهیه خمیر با مخمر

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۵) روش مستقیم تهیه خمیر

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۵ـ۱) محاسن روش مستقیم تهیه خمیر

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۵ـ۲) معایب روش مستقیم تهیه خمیر

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ ۶) روش غیرمستقیم تهیه خمیر

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ ۶ ـ ۱) محاسن روش غیرمستقیم تهیه خمیر

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ ۶ ـ۲) معایب روش غیرمستقیم تهیه خمیر

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۷) روش تهیه خمیر با مایه خمیر مایع

۵ـ۳ـ۲ـ۱-۸) روش مخمر نمک

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۹) روش طولانی تهیه خمیر

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۱۰) روش بی وقفه تهیه خمیر

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۱۱) متد سبز

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۱۲) سایر روشهای تهیه خمیر

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۱۲ـ۱) روش چرلی وود

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۱۲ـ۲) روش برمیک

۵ـ۳ـ۲ـ۱ـ۱۲ـ۳) روش بلانچارد

۵ـ۳ـ۳) مخلوط کردن و زدن خمیر

۵ـ۳ـ۳ـ۱) مخلوط کردن

۵ـ۳ـ۳ـ۲) زدن خمیر

۵ـ۳ـ۳ـ۲ـ۱) روش زدن خمیر به طور غیرپیوسته

۵ـ۳ـ۳ـ۲ـ۲) روش زدن خمیر به طور پیوسته

۵ـ۳ـ۳ـ۲ـ۲ـ۱) ویژگی های زدن خمیر در روش پیوسته

۵ـ۳ـ۳ـ۲ـ۲ـ۲) وسایل و ماشین آلات تهیه خمیر در روش پیوسته

۵ـ۳ـ۳ـ۲ـ۳) افزایش درجه حرارت در اثر زدن خمیر

۵ـ۳ـ۴) تشکیل خمیر و مراحل مختلف آن

۵ـ۳ـ۴ـ۱) اولین مرحله تشکیل خمیر

۵ـ۳ـ۴ـ۲) دومین مرحله تشکیل خمیر

۵ـ۳ـ۴ـ۳) سومین مرحله تشکیل خمیر

۵ـ۳ـ۴ـ۴) گازهای ناشی از تخمیر و داخل شدن هوا در خمیر

۵ـ۳ـ۴ـ۵) سیستم های مختلف دستگاههای مخلوط کن

۵ـ۳ـ۵) ارزیابی خمیر

۵ـ۳ـ۵ـ۱) ویژگی خمیر

۵ـ۳ـ۶) پوک کردن خمیر

۵ـ۳ـ۶ـ۱) پوک کرن بیولوژیکی

۵ـ۳ـ۶ـ۱ـ۱) میکروارگانیسم ها در خمیر ترش

۵ـ۳ـ۶ـ۱ـ۱ـ۱) باکتریها و اهمیت آنها در خمیر ترش

۵ـ۳ـ۶ـ۱ـ۱ـ۲) مخمرها و اهمیت آنها درتهیه محصولات پخت

۵ـ۳ـ۶ـ۲) پوک کردن فیزیکی

۵ـ۳ـ۶ـ۲ـ۱) پوک کردن از طریق مواد سفیده ای

۵ـ۳ـ۶ـ۲ـ۲) پوک کردن از طریق هوا و بخار آب

۵ـ۳ـ۶ـ۲ـ۳) پوک کردن از طریق اسید کربنیک

۵ـ۳ـ۶ـ۳) پوک کردن شیمیائی

۵ـ۳ـ۷) تخمیر خمیر

۵ـ۳ـ۷ـ۱) مصرف کربوهیدرات در طی تخمیر

۵ـ۳ـ۸) رسیدن خمیر

۵ـ۳ـ۸ـ۱) رسیدن خمیر و ویژگیهای آن

۵ـ۳ـ۸ـ۲) عوامل مؤثر در رسیدن خمیر

۵ـ۳ـ۸ـ۳) روی هم انداختن و برگرداندن خمیر

۵ـ۳ـ۸ـ۴) تشخیص رسیدن خمیر

۵ـ۳ـ۸ـ۵) رسیدن خمیر و کیفیت نان

۵ـ۳ـ۹) عملیات آماده سازی خمیر ور آمده جهت تهیه نان

۵ـ۳ـ۹ـ۱) توزین و تقسیم خمیر (چانه گیری)

۵ـ۳ـ۹ـ۲) گرد کردن

۵ـ۳ـ۹ـ۲ـ۱) تخمیر میانی

۵ـ۳ـ۹ـ۳) فرم و شکل دادن

۵ـ۳ـ۱۰) تخمیر نهایی

۵ـ۳ـ۱۰ـ۱) تأثیر عوامل مختلف بر تخمیر نهایی

۵ـ۳ـ۱۱) عملیات لازم برروی چانه تخمیر شده

۵ـ۳ـ۱۱ـ۱) خط زدن

۵ـ۳ـ۱۱ـ۲) نم زدن یا اسپری کردن آب

۵ـ۴) پخت

۵ـ۵) انتقال گرما در چانه

۵ـ۶) مدت زمان پخت

۵ـ۷) روشهای مختلف پخت

۵ـ۷ـ۱) روش پخت مقدماتی

۵ـ۷ـ۲) پخت در محفظه بخار

۵ـ۷ـ۳) روش پخت منقطع

۵ـ۷ـ۳ـ۱) معایب پخت منقطع

۵ـ۸) فرآیندهای پخت

۵ـ۸ـ۱) حجیم شدن چانه در فر

۵ـ۸ـ۱ـ۱) علل حجیم شدن در فر

۵ـ۸ـ۲) تشکیل مغز نان

۵ـ۸ـ۲ـ۱) علل تشکیل مغز نان

۵ـ۸ـ۳) تشکیل پوسته نان

۵ـ۸ـ۳ـ۱) علل تشکیل پوسته نان

۵ـ۹) تشخیص زمان اتمام پخت نان

۵ـ۱۰) فر پخت

۵ـ۱۰ـ۱) انواع فر

۵ـ۱۰ـ۱ـ۱) فر چند طبقه ای

۵ـ۱۰ـ۱ـ۲) فر با سیستم دوران هوای داغ

۵ـ۱۰ـ۱ـ۲ـ۱) محاسن فر با سیستم دوران هوای داغ

۵ـ۱۰ـ۱ـ۲ـ۲) معایب فر با سیستم دوران هوای داغ

۵ـ۱۰ـ۱ـ۳) فر با سیستم دوران گاز

۵ـ۱۰ـ۱ـ۳ـ۱) محاسن فر با سیستم دوران گاز

۵ـ۱۰ـ۱ـ۳ـ۲) معایب فر با سیستم دوران گاز

۵ـ۱۰ـ۱ـ۴) فر طبقه ای با پایه متحرک

۵ـ۱۰ـ۱ـ۴ـ۱) ویژگیهای فر طبقه ای با پایه متحرک

۵ـ۱۰ـ۱ـ۴ـ۲) داغ کردن فر طبقه ای با پایه متحرک

۵ـ۱۰ـ۱ـ۴ـ۳) پخت در فر طبقه ای با پایه متحرک

۵ـ۱۰ـ۱ـ۴ـ۴) محاسن فر طبقه ای با پایه متحرک

۵ـ۱۰ـ۱ـ۴ـ۵) معایب فر طبقه ای با پایه متحرک

۵ـ۱۰ـ۱ـ۵) فرهای بزرگ در صنایع

۵ـ۱۰ـ۱ـ۵ـ۱) اتوفر

۵ـ۱۰ـ۱ـ۵ـ۲) فر تونلی

۵ـ۱۰ـ۱ـ۵ـ۳) فر کشوئی

فصل ششم: «فرآیند بسته بندی نان های صنعتی»

۶ـ۱) بسته بندی نان

۶ـ۲) مفاهیم و تعاریف در بسته بندی

۶ـ۳) اشکال مختلف فرآیند بسته بندی

۶ـ۴) شرایط بهداشتی

۶ـ۵) مواد بسته بندی

۶ـ۶) توزین و بسته بندی

فصل هفتم: «آزمون های کنترل کیفیت»

۷ـ۱) آلودگی میکروبی نان

۷ـ۱ـ۱) فساد باکتریایی نان

۷ـ۱ـ۲) فساد مخمری نان

۷ـ۱ـ۳) فساد کپکی نان

۷ـ۲) آلودگی شیمیایی نان

۷ـ۳) آزمون های شیمیائی

۷ـ۴) آزمون های رئولوژی

۷ـ۵) انواع آفات

فصل هشتم: «بررسی بهبود دهنده های مورد استفاده در واحد تولیدی سحر»

۸ـ۱) بهبود دهنده انواع نان های حجیم

۸ـ۲) بهبود دهنده انواع نان های تست بزرگ مخصوص

۸ـ۳) بهبود دهنده نان های همبرگر مخصوص

۸ـ۴) بیکینگ پودر

۸ـ۵) پودرهای خامه سحر

۸ـ۶) بهبوددهنده جهت نان چاودار تیره

۸ـ۷) لیست محصولات شرکت ثمین نان

ضمائم و پیوست ها

پیوست ۱) واحدهای تولید کننده نان صنعتی در کشور

پیوست ۲) سازندگان عمده ماشین آلات تولید نان

پیوست ۳) دستگاهها و ماشین آلات خط تولید نان های صنعتی

پیوست ۴) تصاویر و دستور العمل هایی از محصولات شرکت MECO

فهرست منابع

«فصل اول»

معرفی انواع نانهای صنعتی

معرفی انواع نان های صنعتی

در آئین نامه اجرائی مصوب هیئت محترم وزیران مورخ ۱۵/۲/۱۳۷۸ منظور از نان های صنعتی و مرغوب، انواع نان های حجیم و نیمه حجیم است. به طور کلی نان های قابل تولید صنعتی شامل سه گروه زیر می باشد:

۱ـ نان حجیم (مانند انواع نان های اروپائی)

۲ـ نان های نیمه حجیم (مانند نان بربری و انواع مشابه)

۳ـ نان های غیرحجیم یا مسطح (مانند نان های لواش، تافتون، عربی و غیره)

از نظر کارشناسی تعریف زیر برای نان حجیم و نیمه حجیم ارائه شده است.

نان حجیم

نان حجیم نانی است که دارای بافتی متخلخل، اسفنجی و یکنواخت بوده و ضخامت آن از ۳ سانتی متر بیشتر باشد.

نان نیمه حجیم

نان نیمه حجیم نانی است که دارای بافتی متخلخل، اسفنجی و یکنواخت بوده و ضخامت آن بین ۲ تا ۳ سانتیمتر باشد.

در صفحات بعد تصاویر برخی از انواع نان حجیم و نیمه حجیم آلمانی و فرانسوی نشان داده شده است.

 

دانلود فایل

نوع فایل: ورد 350 صفحه





ارسال توسط ودود

فهرست
عنوان    صفحه
چکیده
پیشگفتار
مقدمه    ۱
فصل اول: ضمیرناخودآگاه چیست
بخش اول
ضمیر ناخود آگاه چیست؟    ۹
آشنایی با دو نیمکره    ۱۲
بخش دوم
فروید و ضمیر ناخودآگاه    ۲۱
نظریه‌هایی در مورد ناخودآگاه    ۳۰
فصل دوم : آفرینش هنری کودکان
بخش اول
تاریخچة مطالعة نقاشی کودکان    ۴۱
طبقه‌بندی مراحل رشد نقاشی در کودکان    ۴۲
الف – خط‌خطی کردن ( از تولد تا دو سالگی )    ۴۳
ب – از دوسالگی تا پنج سالگی ( ماندالا)    ۴۵
ج – پنج تا هشت سالگی (شفاف‌بینی‌ )    ۴۸
د- هشت تا سیزده سالگی (واقع‌گرایی بصری)    ۴۹
مراحل رشد از دیدگاه پیاژه     ۵۱
مراحل رشد از دیدگاه فروید    ۵۸
بخش دوم
نقاشی چیست؟    ۶۶
الف – خط     ۶۷
ب – فضا    ۶۸
ج – رنگ    ۶۹
د – تصویر     ۶۹
هـ – سنبلها و نمادها    ۷۰
نظریهای ادراکی تصاویر    ۷۲
الف – نظریه‌های پرسپکتیو ـ فرافکنی    ۷۲
ب – نظریه‌های بوم شناختی گیبسون    ۷۴
ج – نظریة ساختمان‌گرایان دربارة ادراک تصویر    ۷۶
د – نظریة گشتالت ادراک تصویری    ۷۹
بخش سوم
فرآیندهای پیچیده نقاشی و تأثیرات آن بر نقاشی کودکان    ۸۴
الف – زبان گرافیکی در نقاشی کودکان    ۸۵
- شکلهای ساده    ۸۵
- رجهان الگو و حرکت    ۸۸
- ترکیب‌بندی شکلهای و خطوط    ۸۹
- تعیین محل    ۹۰
- ترتیب و توالی    ۹۱
- برنامه‌ریزی    ۹۲
- طرح    ۹۳
ب – تأثیر موقعیت نسبی نقاشی    ۹۵
ج – تأثیر سرمشقهای بصری و مکانی    ۹۶
فصل سوم
افکار فروید و کاربردهای ضمیر ناخودآگاه در شکل‌گیری سبک سوررآلیسم
بخش اول
هنر نوین    ۱۰۹
سرآغاز    ۱۰۹
الف – مفهوم، شناخت، تصویر    ۱۱۰
ب – سبک، شکل، محتوا    ۱۱۳
بخش دوم
دادا بستری برای سوررآلیسم    ۱۱۸
الف – باروک تا دادا    ۱۱۹
ب – داداایسم    ۱۲۵
- آ‎غاز کار    ۱۲۵
- مانیفست‌ و بیانیه‌ها    ۱۲۹
- نتیجه و پایان کار داداایسم    ۱۳۱
بخش سوم
فروید و مراتب سوررآلیسم    ۱۳۶
الف – اتوماتیسم پدیده خود انگیختگی    ۱۳۶
ب – ضمیر ناخودآگاه    ۱۴۲
- تخیل    ۱۴۴
- رؤیا    ۱۴۷
- نماد    ۱۵۱
ج – از ارسطو تا هگل    ۱۵۴
د -نظریه‌های هنری فروید    ۱۵۹
تصعید یا برتر نمودن    ۱۶۱

بخش چهارم
سوررآلیسم
الف- آغاز کار    ۱۶۵
ب- بحثی در باب سوررآلیسم    ۱۶۶
فصل چهارم:
مقایسه نقش ضمیر ناخودآگاه در آثار هنری کودک و هنرمندان سوررآلیسم
بخش اول
روش تحلیلی ساختار نقاشی کودکان    ۱۶۹
سرآغاز    ۱۶۹
بررسی ویژگی‌های ساختاری و محتوای نقاشی در کودکان    ۱۷۱
الف – تحلیل فضای نقاشی کودکان    ۱۷۱
ب – خطوط ترسیمی    ۱۷۵
ج –رنگ و تخیلات    ۱۷۷
- نماد رنگها    ۱۸۴
جنبه های تحلیلی ساختار نقاشی کودکان    ۱۹۰
الف – نمادگرایی‌ کلی و اجزای نمادین در نقاشی کودکان    ۱۹۱
- خانه – درخت – آدمک    ۱۹۱
بررسی سمبولیک ( اعضای آدمک )    ۲۰۴
الف – سر     ۲۰۴
ب – صورت    ۲۰۴
ج – تنه    ۲۰۷
د – اعضا    ۲۰۸
هـ – خورشید و ماه    ۲۱۱
و – حیوانات    ۲۱۳
نقاشی و ناسازگاری    ۲۱۵
- عقب افتادگی ذهنی    ۲۱۷
تفسیر نقاشی کودکان    ۲۱۸
سایه زدن    ۲۱۸
هنر و درک هنری کودکان    ۲۲۹
بخش دوم
تحلیل آثار نقاشی سوررآلیسم    ۲۳۲
سر آغاز     ۲۳۲
تحلیل در آثار نقاشی سوررآلیسم    ۲۵۸
اتوماتیسم در اروتیسم درسوررآل    ۲۶۰
نقش جنسیت در آثار کودکان    ۲۸۹
الف – ترسیم آدمک و مراحل تحول عاطفی    ۲۸۹
- مرحله دهانی    ۲۸۹
- مرحله مقعدی    ۲۹۰
- مرحله احلیلی    ۲۹۱
- مرحله اد‌یپی ـ تناسلی    ۲۹۲
ب – اولین ترسیمهای کودک از اختلاف جنسیت    ۲۹۳
ج – رمزگرایی جنسی در نقاشی    ۲۹۴
د – نمادهای جنسی در آثار نقاشی کودکان    ۲۹۶
نتیجه گیری    ۳۰۹
منابع و مآخذ    ۳۱۵

مقدمه :

انسان بدوی چون «دم» یا «روان» خود را شناخت، بر او نام همزاد داد و در تصویر برکه‌ها با او ملاقات و در سایه هایش او را همراه نمود و موجودات دیگر را نیز به خود قیاس سپس بر این باور شد که جادو علمی است قابل اطمینان و او را از گزند حوادث مصون و بر غلبه با دشمنان یاری می دهد . او با جادو ، رقصها ، شکلهای نقاشی شده بسیار ساده و انتزاعی و باورهایی راسخ ، بر مراسم جادویی تأکید می ورزید و این اعمال را تنها داروی امراض و برکت ریزش باران و غلبه بر رقیب و شکار می دانست . ولی هر چه از عمر بشر گذشت ، برخورد او  با عالم خارج بیشتر ، و آزمایشهای او مکررتر شد . حوزه دید و دریافت او وسعت گرفت و مفاهیم کهنه بی اعتبار گشت . بشر بیش از بیش به جدایی بی جان و جاندار و انسان و حیوان پی برد . جان را به حیوانات و گیاهان مختص ساخت و خود را واجد چیزی پنداشت برتر و فاخرتر از جان سائقه خودبینی بر آن شد که «روان» یا «روح» آدمی کاملا” از جسم مستقل است و بر خلاف «جان حیوانی» با مردن تن، نمی میرد .

 

دانلود فایل

نوع فایل: ورد  315 صفحه





ارسال توسط ودود

فهرست مطالب :

عنوان …………….. صفحه

مقدمه: ۱

 فصل اول :

بخش اول : ماهیت رنگ….. ۳

فلسفه رنگ ها: ۳

هدف تیوری های فلسفی رنگ…. ۹

مفهوم طبیعی رنگ: ۱۲

علم رنگ یا فهم رنگ: ۱۹

چهارچوب یکسان کننده رنگها: ۲۲

رنگ ها کیفیت های ذاتی یا عینی.. ۲۷

عین گرایی فلسفه مادی.. ۲۸

چارچوبی تعدد گرایانه. ۴۰

رنگ ها کیفیت های پدیده ی.. ۴۲

فیزیک رنگ…. ۴۴

روانشناسی رنگ…. ۴۵

منشاء اهمیت رنگ…. ۴۷

بخش دوم: سبک فوویسم.. ۴۹

تاریخچه سبک فوویسم۱۰ ۴۹

هنرمندان و آثارشان.. ۵۲

آندره درن.. ۵۲

هانری ماتیس…. ۵۳

ژرژ روئو. ۵۵

 

فصل دوم : رنگ در آثار فوویست

بخش اول : رنگ در آثار فوویست…. ۵۹

رنگهای گرم و سرد. ۵۹

هشت رنگ در روانشناسی.. ۶۲

رنگ خاکستری.. ۶۳

آبی.. ۶۵

سبز. ۶۷

قرمز : ۷۰

زرد. ۷۲

بنفش…. ۷۴

قهوه ای.. ۷۵

سیاه ۷۷

خواص درمانی رنگهای منتخب رنگ قرمز. ۷۹

خواص درمانی رنگ نارنجی.. ۷۹

خواص درمانی رنگ زرد. ۸۰

خواص درمانی رنگ سبز. ۸۰

خواص درمانی رنگ آبی.. ۸۱

خواص درمانی رنگ نیلی.. ۸۱

خواص درمانی رنگ بنفش…. ۸۱

بخش دوم : تجزیه و تحلیل آثار. ۸۳

نتیجه گیری.. ۹۴

ضمائم.. ۹۹

 

مقدمه:

       نقاشی تقلیدی است از طبیعت. هنرمند نقاش با الهام گرفتن از طبیعت پیرامون خود آثاری را خلق می کند. رنگ از عنصرهای مهم طبیعت به شمار می رود.  طراوت و شادابی یک اثر هنری که با رنگ سرو کار دارد بیشمار است. هنرمند مشاهده، کشف و خلق می کند. رنگ یکی از مهم ترین موضوعی است که در طی دوران مورد توجه هنرمندان بوده و خواهد بود. به این دلیل خواهد بود که هنوز هم در تئوری هنر در ارتباط با رنگ سوالات وجود دارد که پاسخ آنها مستلزم زمان و تحقیقاتی است. تا به امروز در این باره تحقیقاتی از سوی افراد مختلف در زمینه ها و رشته های مختلف صورت گرفته است. که این مطالعات توانسته پاسخ گویی بسیاری از سوالات باشد.رنگ به تنهایی موضوعی است وسیع برای تحقیق و مطالعه چرا که در تمامی زندگی بشر وجود دارد. و می توان از تمام لحاظ زیر ذربین قرار داد. یکی از قسمتهای که رنگ نقش مهمی ایفا می کند ،نقاشی است. که هنرمند با آن سرو کار دارد. یک هنرمند نقاش قبل از هر چیزی باید تعریف از رنگ در ذهن داشته باشد تا به تواند با رنگ ارتباط برقرار کند در غیر این صورت برخوردی غلط با این موضوع خواهد داشت. هر چند که انسان ذاتا در وجود خود نیروی دارد که می تواند با توجه به آن نیرو در مورد رنگ درست و به جا تصمیم بگیرد . اما امروزه امکانات و همچنین مطالب زیادی برای درک بهتر موضوع در اختیار است. به همین دلیل تنها اکتفا کردن به نیروی غریزی جواب گویی کاملی نیست. چرا که با مقایسه آثار هنرمندانی که قبل از نیوتن بودند. می توان فهمید که همه هنرمندان وفادار به طبیعت بودند در حالی که امروزه نقاشان و حتی هنرمندان رشته های دیگر نیز نسبت به رنگ دیدگاهی متفاوت دارند و همچنین برخوردی. امروزه  یک هنرمند خلاق با ایجاد یک اثر کاملا روانشناسی رنگ می تواند بسیاری از بیماریها از جمله آن دسته بیماریهای که روحی هستند درمان کند. در واقع موضوع رنگ نه تنها در هنر بلکه در تمامی زمینه ها به پیشرفت چشم گیری رسیده است. اما با همه اینها باز هم جای برای تحقیق دارد.

 

دانلود فایل

فایل ورد 106 صفحه





تاريخ : سه شنبه 1 بهمن 1392برچسب:رنگ در آثار فوویست,آثار فوویست,فوویست,
ارسال توسط ودود

-  فهرست مطالب -

تقدیم                                                                                                          الف

قدر دانی                                                                                                      ب

فهرست ج

                                                    فصل اول- کلیات تحقیق

بیان ۷

اهداف ۹

اهیمت و ضرورت موضوع                                                                               ۱۰

تعریف مفاهیم و اصطلاحات کلیدی                                                                ۱۱

                                                             فصل دوم

پیشینه تحقیق

نور و انواع آن ۱۳

تاثیرات ۱۶

تأثیر نور بر روی جسم انسان                                                                            ۱۸

ارزش و زیبایی ۲۱

منابع ۲۴

جنبه های فیزیکی و روانشناختی نور                                                                 ۲۸

جهت ۳۱

کیفیت ۳۴

کمیت نور ۳۵

                                                          فصل سوم

ایجاد جلوه در اشیاء به وسیله نورپردازی                                                             ۴۳

متداولترین ۴۵

نورپردازی ۴۷

                                                       فصل چهارم

LCD ها ۵۲

          شناخت LCD                                                                                     ۵۵

          سیستم ۵۷

          ساخت بزرگترین LCD انعطاف پذیر                                                      ۵۹

LED ها ۶۱

          LED ها و کاربرد آن                                                                            ۶۱

          ویژگیهای LED ها                                                                               ۶۴

          استفاده از LEDها در تبلیغات                                                              ۶۸

DLP ۷۲

          دستگاه ویدئو پرژکتور                                                                           ۷۲

          ساختار و سیستم دستگاه ویدئو پرژکتور                                                  ۷۳

          میزان ۷۵

          میزان ۷۶

          اندازه ۷۷

          تفاوت سیستم LCD و DLP از لحاظ کیفیت و کنتراست رنگ                            ۷۹

          جایگاه سیستم  تبلیغات                                                                      ۸۲

                                                                  فصل پنجم

نتیجه گیری و ۸۶

                                                                  فصل ششم

منابع و ۹۰

چکیده

 در عصر حاضر از انوع طراحی نوری برای ایجاد روشنایی روزمره استفاده می شود که قسمتی از این طراحی نوری در اختیار طراحان گرافیک قرار گرفته است.

 امروزه نور در زمنیه ی گرافیک چنان تنوعی یافته است که کمتر کسی را می توان یافت که برای تبلیغات محیطی از نور پردازی استفاده نکرده باشد. اما طراحان زیادی هستند که تجربه و آگاهی لازم را در مورد خصوصیات و ویژگی های نور ندارند. این مسئله باعث می شود که ایده های خلاقانه آنها به هنگام استفاده و اجرا جلوه ی واقعی خود را نداشته باشد. بنابر این بهتر است که طراح قبل از شروع نور پردازی با ویژگی های و خصوصیات نور و تجهیزات آن آشنا شود  تا نور بتواند باعث خلق یک اثر هنری شده و جلوه  ی خود را به طور معجزه آسا نشان دهد.

          در این تحقیق سعی شده است که طراحان با نور پردازیها و کاربرد آنها در تبلیغات و استفاده درست از وسایل نور پردازی در جایگاه مناسب با خصوصیات خاص آن آشنا شده و در رشته ی کاری خود حضور مثبت یابند و کارهای نفس به جا گذارند.

 

دانلود فایل

فایل ورد 70 صفحه





تاريخ : سه شنبه 1 بهمن 1392برچسب:نور در گرافیک,
ارسال توسط ودود

فصل اول – بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ……………………………….۱

  ۱٫ ۱ -  بقعه شیخ صفی الدین …………………………………………….. ۲

    ۱٫ ۲- صحن اصلی بقعه شیخ صفی ………………………………………۳

    ۱٫ ۳- نمای خارجی رواق بقعه …………………………………………. ۴

۱٫ ۴ – درِ ورودی رواق بقعه شیخ صفی الدین ……………………………..    ۵

۱٫ ۵- شاه نشین ……………………………………………………………۶

۱٫ ۶- مقبره شیخ صفی الدین ……………………………………………….۷

 قبر شاه اسماعیل ………………………………………………………… ۷

۱٫ ۷- گنبد الله الله ……………………………………………………….. ۸

۱٫ ۸- چینی خانه …………………………………………………………۹

۱٫ ۹ – مسجد جنت سرا ………………………………………………… ۱۱

فصل دوم – جمعه مسجد اردبیل …………………………………………..۲۷

جمعه مسجد ……………………………………………………………..۲۸

 منابع …………………………………………………………………..۳۵

۱٫ ۱-  بقعه شیخ صفی الدین

مهمترین اثر تاریخی اردبیل بقعة شیخ صفی الدین است که از بناهای کم نظیر تاریخی ایران و از حیث صنعت یکی از شاهکارهای معماری و کاشیکاری قرن هشتم هجری و سالهای بعد از آن میباشد. قسمت اصلی این بقعه بعد از در گذشت شیخ و بوسیله فرزند و جانشین وی شیخ صدرالدین موسی بوجود آمده و بنای آن قریب ده سال طول کشیده است.

بین معمرین و سالخوردگان اردبیل چنین معروف است که معمار این بنا پس از آن که پی های ساختمان را ریخت مفقود گردید و هفت سال تلاش و کوشش مسئولان در جستجوی وی بی نتیجه ماند. روزی معمار خودبخود پیدا شد و بنای ساختمان را آغاز نمود. وقتی از او سبب غیبت پرسیدند گفت که «این بنا یک خانه شخصثی نیست و برای آینده ساخته میشود از اینرو باید طوری استحکام یابد که در طول قرون و اعصار استعداد بقا و استقامت داشته باشد و چون بقای هر بنائی بر استحکام پایه های آن بستگی دارد ترسیدم قبل زا آنکه پی ها خشک و محکم شود مرا مجبور بشروع ساختمان نمایند و لذا مصلحت در آن دیدم که خود را مخفی سازم و بدین طریق باستحکام بنا کمک نمایم».

بنای اصلی که در عهده شیخ صفی الدین موسی ساخته شده شامل مقبره خود       شیخ صفی الدین و گنبد «اله. اله» بوده است و قسمتی از حرم خانه نیز از ساختمانهای آن دوره می باشد. کاشیکاری آن قسمت از بنا هم در عهد شیخ صفی الدین صورت گرفته و کاشی هائی که بر بدنه و تاج گنبد مزبور دیده می شود یادگار آن دوره و قدیمیترین کاشی این بنای تاریخی می باشد.

بعد از شیخ صفی الدین، بویژه در عهد سلاطین صفوی، تعمیراتی در آن بنا صورت گرفته قسمتهای دیگری بر آن اضافه گردیده است که مقبرة شاه اسماعیل بزرگ و گنبد آن، رواق فعلی، چینی خانه، مسجد جنت سرا و باغ و سر در بیرونی بقعه از جمله آنها می باشد. در سال ۱۳۰۷ قمری، یعنی در عهد ناصرالدین شاه قاجار هم، تعمیراتی در مسجد جنت سرا و خود بقعه بعمل آمده و کاشیکاری قسمتی از طاقهای مقابل رواق بقعه، از آثار آن دوره میباشد.

 

دانلود فایل

فایل ورد 35 صفحه





تاريخ : دو شنبه 30 دی 1392برچسب:بقعه شیخ صفی الدین,جمعه مسجد,
ارسال توسط ودود

فهرست مطالب

فصل اول

 

مقدمه و بیان مساله   (۱-۱

پیشینه تاریخی تحقیق  (۱-۲

 

فصل دوم : مواد و روشهای تحقیقفصل دوم : مواد و روشهای تحقیق

 

۱-۲) نوع و روش تحقیق

۲-۲) فرضیه تحقیق

۳-۲) اهداف تحقیق

 

فصل سوم : یافته های تحقیق

 

۱-۳) معانی محراب در فرهنگهای لغت فارسی و عربی

۲-۳) محراب در ادبیات عرفانی

۳-۳)  تقسیم بندی کلی در مورد منشا پیدایش نقوش محرابی

۴-۳)  پوست حیوانات

۵-۳) محرابی در اسلام و رابطۀ آن با مهرابه ها

          ۱-۵-۳) محرابهای اولیه

          ۲-۵-۳) نقش محراب در مساجد و دیگر اماکن مذهبی

          ۳-۵-۳) مشهورترین محرابهای جهان اسلام

          ۴-۵-۳) محراب در معماری اسلامی

          ۶-۳) محراب کلیساها و وجه تشابه و تفاوت آنها با محراب مساجد

۷-۳) محراب در آئین مهری

          ۱-۷-۳) مهرابه در آئین مهر

          ۲-۷-۳) شکل مهرابه ها

          ۳-۷-۳) تمثیل کشتن گاو

          ۴-۷-۳) بررسی نقش غار در آئین میترا

          ۵-۷-۳) مهرابه های ایران

۸-۳) رنگ در محراب

۹-۳) کتیبه های تزئینی محرابها

۱۰-۳) ارتباط نمکدانهای عشایری ایران و نقش محراب و انعکاس نقوش شبیه به آن بر روی انواع تاچه های بختیاری

۱۱-۳ ) قالیهای محرابی

          ۱-۱۱-۳)طرح محرابی ستوندار

          ۲-۱۱-۳) طرح محرابی قندیلی

          ۳-۱۱-۳) طرح محرابی درختی

          ۴-۱۱-۳) طرح محرابی گلدانی

          ۵-۱۱-۳) طرح محرابی دورنما

          ۶-۱۱-۳) طرح سجاده ای (طرح سجاده شاه عباسی)

          ۷-۱۱-۳) تفاوت قالیچه های طرح سجاده ای با قالیچه های سجاده

          ۸-۱۱-۳) طرح محرابی هزار گل (گل و بوته دار)

          ۹-۱۱-۳) طرح محرابی باغی (محرابی چهارباغ)

          ۱۰-۱۱-۳ ) طرح محرابی گنبدی (گنبددار)

          ۱۱-۱۱-۳) طرح محرابی ترنجی (ترنج دار)

          ۱۲-۱۱-۳) طرح محرابی تصویری (تصویردار)

         ۱۳-۱۱-۳) طرح گلدانی حاج خانمی

         ۱۴-۱۱-۳) طرح دو محرابه

         ۱۵-۱۱-۳) طرح سجاده چند محرابه (۳،۵،۷ یا ۹ محراب)

        ۱۲-۳) نمونه هایی از محرابهای مختلف ( عکس )

۱۳-۳) طرح محرابی و سجاده ها در مناطق مختلف

۱۴-۳) محرابی در مناطق مختلف

۱۵-۳ ) نقش ناظم

۱۶-۳ ) نماد در قالی

          ۱-۱۶-۳ ) نماد سرو

          ۲-۱۶-۳ ) نماد شجره الاخضر

۱۷-۳ ) چند نمونه از قالیهای محرابی موزة فرش

  فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها

 فصل پنجم : پیشنهاد و جمع بندی

 فصل ششم : فهرست زیر نویسها / منابع و مآخذ

 

   چکیده تحقیق

 در این تحقیق در ابتدای امر سعی بر آن شده تا معنی و مفهوم محراب در فرهنگهای لغت و همچنین جایگاه آن در ادبیات عرفانی ارائه شود . در مرحله بعد تقسیم بندی های مختلف و نظریاتی که در مورد ریشه محراب و منشا پیدایش این نقش می باشد مورد بررسی قرار گرفته و در مورد هر کدام توضیحات لازم ارائه شده است ؛ به عنوان مثال در مورد محرابی در اسلام پس از عنوان نظریه ، به موضوعاتی از قبیل محرابهای اولیه ، نقش محراب در مساجد ، مشهورترین محرابهای جهان اسلام ، محراب در معماری اسلامی و … اشاره شده است ؛ و یا در مورد نظریه محراب و مهرابه پس از توضیح ارتباط محراب با مهرابه های آئین مهری ، به توضیح در مورد شکل مهرابه ها ، تمثیل کشتن گاو ، مهرابه های ایران و … پرداخته شده است .

پس از بررسی ارتباط نمکدانهای عشایری ایران با نقش محراب ؛ طرحهای مختلف محرابی را به همراه عکسهای مربوط به آن شرح داده ایم ؛ و در انتها نیز علاه بر بررسی نماد در قالیهای محرابی و جانمازی ، به بررسی چند نمونه از قالیهای محرابی موجود در موزه فرش پرداختیم .

با امید به اینکه تحقیق حاضر مورد توجه قرار بگیرد .

 

مقدمه و بیان مساله   (۱-۱

 

طراحی سنتی ایران اساساً پیش از تاریخ یعنی پیش از پیدایش خط – شکل گرفته است .می دانیم که بشر طراحی را از مرحله غار نشینی آغاز کرده است ، دوره ای که سنگ ساده و نتراشیده را به عنوان ابزار به کار می برد ، اما انسان این دوره دارای ره آوردهای مهم فرهنگی است که در نقش پردازی او اثر گذاشته است . همچنین دوره های نوسنگی ، مفرغ تا آهن هر یک برای انسان یا در هر دوره ای انسان برای ما دارای ره آوردهای مشخصی است که باید شناخته شود ، زیرا در هر یک از دوره ها به حسب وضع اجتماعی و اقتصادی انسان ، دسته ای از نقشها آفریده شده است . گذشته از این ، اعتقادات انسان در هر دوره هم باعث پیدایش نقشه هائی شده است که باید به آنها پرداخت .

عمده مبانی طراحی سنتی ایران مذهبی است ، اما پیش از رسیدن به آن مبناها باید گفت که حتی نخستین نقشهائی هم که انسان کشید ،بنیان مذهبی دارد ؛ یعنی به طور عمده جادوئی است . هر گونه باور به نیروئی بیرون از طبیعت یا ماوراء طبیعت ، بنیانی برای مذهب است ، ولو این که ما امروز آن گونه باورها را جزو مذهب نشماریم . مثلاً جادوگری کاری کاملاً مذهبی است و اتفاقاً همه نقاشیهای آغازین انسان هم دارای بنیاد جادوئی است ، زیرا از آن جهت نقش گاو وحشی یا گوزن را به دیواره غار کشیده اند که به آن تیراندازی کنند ، چه انسان باور داشت که اگر تصویر چیزی را تسخیر کند ، خود آن را هم تسخیر خواهد کرد . جای تیر روی نقاشی های درون غارها اندک نست . نقش کوه ، آب ، رقص مذهبی ، نمادهای آ ب ، گیاه ، حیوان و چهره ، عمده ی دست ساخته های نقش دار کهن – مثل سفال – را انباشته است . حتی بعد ها و در دوره تمدنهای پیشرفته نقشهای مذهبی بر انواع ابزارها و وسائل زندگی انسان دیده می شود . برای مثال تصویر کوزه ای را می بینیم که از مرو کشف شده است و روی آن آئین سوگ سیاوش ، که در واقع آئین عزای خدای نباتی است ، دیده می شود . البته نقشهای صرفاً تزئینی هم از زمانهای دور بر ابزارها و وسائل دیده می شود .(۱ )

 

اصول کلی طرح در قالی ایران

به طور کلی طرحهای قالی در ایران به دو دسته کاملاً مشخص قابل طبقه بندی هستند .

الف ) طرحهای شکسته یا هندسی که شامل طرحهایی هستند که از خطوط مستقیم شکسته تشکیل شده اند .

ب  )  طرحهای گردان که شامل طرحهائی هستند که از خطوط منحنی قوام گرفته اند .

مضاف براینکه وجود هر دو طرح در یک نقشه قالی محال نبوده ، و در این مواردکه طرحهای شکسته وگردان مشترکاً در طراحی استفاده شده باشند – وجه غالب مورد توجه می باشد .

این تقسیم بندی دارای ویژگی جغرافیایی و یا منطقه ای نیز می باشد به نحوی که طرحهای شکسته اغلب تداومی است در میان شهرنشینان و کارگاههای شهری . علت این ویژگی نیز مستقیماً مربوط به قابلیت و مهارت طراحان و بافندگان این مناطق می باشد . گذشته از این طبقه بندی کلی که مطمع نظر در آن خطوط مربوط می شود ؛ طبقه بندی های دیگری نیز در طراحی فرش وجود دارد . از آن جمله طبقه بندی منطقه ای است و آن مربوط به منطقه تولید است که معمولاً دارای مشخصه های خاص همان مناطق است . برای نمونه فرشهای ترکمن مجموعه ای از طرحهای هندسی مربوط به طوایف متعدد ترکمن است که بعنوان سمبل های هر طایفه شناخته شده و در جای دیگر مورد استفاده نیست . از این رو فرش منطقه ترکمن و سایر مناطق را به راحتی می توان تمیز داد ؛ یا مثلاً فرشهای بختیاری دارای ویژگیهای مشخصی از طرح هستند که از طرحهای سایر مناطق قابل شناسایی است . اما این شناسایی در اکثر موارد قطعی نیست . فرش های تبریز و اصفهان غیر از موارد خاص ، ویژگیهای قطعی منطقه ای را دارا نیستند ؛ و یا نمی توان فرش های تولیدی کاشان –اردستان – اردکان – نائین – یزد – کرمان و … را در تمامی موارد از هم تمیز داد . این شرایط خصوصاً امروزه به جهت توسعه ارتباطات و افزایش جابجایی جمعیت و امکانات رونوشت برداری بیشتر بوده و تقریباً به سمتی رفته ایم که طرح قم با ورامین و ساوه یا تبریز و اصفهان در هم آمیخته شده و خصلت های منطقه ای خود را از دست داده اند . البته این بدان معنی نیست که دیگر طرحهای منطبق بر ویژگیهای شناخته شده ادوار گذشته تولید نمی گردند . ( ۲ )

با توجه به طبقه بندی که توسط شرکت سهامی فرش صورت گرفته است ؛ نقوش فرشهای ایران در ۱۹ گروه اصلی با زیر مجموعه های آن قرار می گیرد که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد .

 

دانلود فایل

فایل ورد 72 صفحه





تاريخ : دو شنبه 30 دی 1392برچسب:سیر تحول,تطور نقوش محرابی ,نقوش محرابی,
ارسال توسط ودود

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

- فصل اول

مسجد در معماری ایران………………………………………………………………. ۵

عملکردهای مساجد مختلف…………………………………………………………. ۷

خصوصیات فضاهای کالبدی مسجد………………………………………………. ۹

- فصل دوم

مسجد جمعه یزد………………………………………………………………………… ۱۵

مسجد جامع قدیم……………………………………………………………………….. ۱۶

مسجد جامع نو…………………………………………………………………………… ۱۹

کتیبه‌ها ………………………………………………………………………………………

فضای جلوخان ………………………………………………………………………….. ۲۶

سردر و پیش درگاه……………………………………………………………………… ۲۸

دهلیز (کریاس) ………………………………………………………………………….. ۳۱

منار…………………………………………………………………………………………… ۴۲

شبستان شرقی …………………………………………………………………………… ۴۳

شبستان غربی…………………………………………………………………………….. ۴۴

شبستان شاهزاده………………………………………………………………………….. ۴۴

صحن داخلی……………………………………………………………………………… ۴۴

ایوان اصلی…………………………………………………………………………………. ۴۵

زیر گنبد …………………………………………………………………………………… ۴۷

دالانها و شاه نشینهای متصل به ایوان……………………………………………… ۴۹

در و درگاههای شمالی و غربی ……………………………………………………. ۵۰

پایاب ……………………………………………………………………………………….. ۵۱

سنگهای قبر غیره منصوب ………………………………………………………….. ۵۱

کتابخانه ……………………………………………………………………………………. ۵۲

- فصل سوم

تزیین در معماری ………………………………………………………………………. ۵۵

انواع تزئینات……………………………………………………………………………… ۵۹

کتیبه‌ها ……………………………………………………………………………………… ۵۹

تزئینات هندسی …………………………………………………………………………. ۶۱

تزئینات گیاهی ………………………………………………………………………….. ۶۲

نکاتی راجع به تزئینات ……………………………………………………………….. ۶۵

تأثیر رنگ در تزئین معماری………………………………………………………… ۶۹

بررسی رنگها …………………………………………………………………………….. ۷۱

رنگ سفید ………………………………………………………………………………… ۷۲

رنگ آبی……………………………………………………………………………………. ۷۲

رنگ قرمز………………………………………………………………………………….. ۷۴

رنگ زرد…………………………………………………………………………………… ۷۵

رنگ سبز…………………………………………………………………………………… ۷۷

کنارهم قرارگیری رنگها ……………………………………………………………… ۷۷

معماری و نگارگری …………………………………………………………………… ۷۹

نگاهی به اشکال هندسی و تطابق آنها با رنگهای اصلی……………………… ۸۰

رنگها در شب…………………………………………………………………………….. ۸۱

جلوه رنگ در کاشی معرق…………………………………………………………… ۸۲

طلوع و غروب……………………………………………………………………………. ۸۲

مفهوم نقوش……………………………………………………………………………… ۸۳

- فصل چهارم

مصالح تزئینات در مسجد جامع یزد ……………………………………………… ۹۰

آجر………………………………………………………………………………………….. ۹۱

گچ…………………………………………………………………………………………… ۹۳

سنگ………………………………………………………………………………………… ۹۴

چوب………………………………………………………………………………………… ۹۵

کاشی………………………………………………………………………………………… ۹۵

تاریخچة ظهور و انحطاط…………………………………………………………….. ۹۶

انواع کاشی ……………………………………………………………………………….. ۹۸

مقرنس……………………………………………………………………………………… ۹۹

پیوست ۱

پیوست ۲

تصاویر پروژه عملی

 

پیشگفتار

 مطالب این مجموعه با عنوان بررسی تزئینات و نقوش مسجد جامع یزد گردآوری شده و سعی بر آن بوده تا جایی که متون تاریخی باقیمانده و منابع و سوابق تاریخی مسجد جامع یزد اجازه داده است به ذکر توضیحاتی راجع به مصالح و کتیبه‌ها و تاریخ بنای آن و تغییرات ایجاد شده بر آن در طول سالیان، بپردازیم.

اگر چه نقوش شکل گرفته بر آن به طور عموم در تمام بناهای اسلامی ایران به چشم می‌خورد ولی خالی از لطف نبود که به بررسی تزئینات این مجموعه بپردازیم زیرا مجموعه بنای مسجد جامع یزد در شهری است که دارای بافت  سنتی دست نخورده‌ای نسبت به بناهای شهرهای دیگر  است، با این حال بناهای باستانی و اسلامی ایران همگی دارای لطف خاص خودشان هستند که معماران تلاشگر و هنرمند با اطلاعات و دانش معماری بالا به تأسیس بناها همت گمارده‌اند.

حال چه به صورت تحقیق دانشگاهی یا هر عنوان دیگری قطعاً علاقه و توجه شخصی و میل به دانستن در مورد این مطلب مرا  بر آن داشت تا مروری هر چند اندک بر این پیشینة عظیم تاریخی داشته باشم و به این مسیر رنگارنگ قدم گذاشته و هنر گوشه دیگری از این سرزمین را ورق بزنیم، وارد فضای زیبا و ملکوتی شویم از داخل مقرنسها عبور کنیم و ایوانها را پشت سر گذارده و راه پر پیچ و خم نقوش اسلیمی و ختایی را گرفته از داخل بوته‌ها گذشته و مناره ها را دور بزنیم تا شاید نفحه‌ای از روح خلاق و ذوق هنری معمار و نقشبند این بنا از روح خسته ما گذر کند و جانی تازه به ما ببخشد.

به هر حال دیدن و مشاهده کردن این گونه هنرهای تاریخی که از سالیان باقی مانده شاید تلنگری باشد برای تمامی از تلاش افتادگان راه هنر و بروز خلاقیت و پشتکار.

 

دانلود فایل

فایل ورد 100 صفحه





تاريخ : دو شنبه 30 دی 1392برچسب:بررسی نقوش,تزئینات مسجد,
ارسال توسط ودود

فهرست مطالب
عنوان                                                                                           شماره صفحه

مقدمه ……………………………………………………………………… ۱

فصل اول :

۱ –۱ شناخت نویسنده …………………………………………………………………….. ۵

۱-۲ بسترهای نمایشنامه …………………………………………………………………… ۹

۱-۳ تحلیل کلی نمایشنامه ………………………………………………………………… ۱۲

۱-۴ فضا و عناصر دراماتیک نمایشنامه ……………………………………………….. ۲۰

۱-۵ روابط و چگونگی ارتباط اشخاص نمایشنامه…………………………………. ۲۶

فصل دوم :

۲-۱ تشریح نقش انتخابی بر اساس تیپ یا شخصیت…………………………….. ۳۲

۲-۲ تشریح کلی و عام شخص…………………………………………………………… ۳۶

۲-۳ تشریح وضعیت جانبی نقش……………………………………………………….. ۳۹

۲-۴ تشریح وضعیت روحی / روانی نقش و پیچیدگی های آن ……………… ۴۲

۲-۵ تشریح شرایط و موقعیتهای محیطی و غیر محیطی شخص بازی …….. ۴۵

فصل سوم :

الف : رفتار بیرونی ………………………………………………………………………….. ۵۱

ب : رفتار درونی……………………………………………………………………………… ۵۲

ج : ریتم نمایش ………………………………………………………………………………. ۵۳

فصل چهارم :

۴-۱ تشریح نظر و تحلیل کارگردان در بارة نقش …………………………………. ۵۶

۴-۲ تشریح شیوه و مکتب انتخابی کارگردان در هدایت جمعی گروه و نوع

بازی بازیگران …………………………………………………………………………………. ۶۳

۴-۳  نکته های مورد توافق و اختلاف بازیگر و کارگردان درباره نقش …….. ۶۹

۴-۴ تشریح و گزارش جلسات تمرین…………………………………………………. ۷۲

فصل پنجم :

۵-۱ نتیجه گیری …………………………………………………………………………….. ۷۶

۵-۲ منابع و ماخذ…………………………………………………………………………….. ۷۸
مقدمه :

بدیهی است ، بازیگری انسانی ترین هنرهاست . از آن جهت که همدم روح ، کالبد ، پدیده ها و جهان پیرامون آدمی‌است ، به مکاشفه ای می‌ماند که جز با از میان بردن موانع بازدارنده و آزار دهنده موجود در کار انسان نمایشگر ، امکان بروز نخواهد یافت .

بازیگری فن مقابله آدمی‌با خود است و یافتن یا ایجاد بهانه ای برای تسلط نقش بر بازیگر .
چگونه ایفای نقش کنم ؟

این پرسشی است که هر بازیگر از خود در ابتدای کارش بر روی متن نمایشنامه و کاراکتری که قرار است بازی کند ، می‌پرسد و با استفاده از دانش علمی‌و تجربی خود سعی می‌کند که به آن پاسخ دهد . در واقع او برای شخصیت پردازی درست نیاز به دانش و تجربه تئائری دارد و در این میان تئوریهای موجود تئائر نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند . احتمالاً تئوری  از زمانیکه علم رو به پیشرفت گذاشته است اهمیت بیشتری پیدا کرده است و در واقع هر تئوری چکیده تجربیات و آموخته های یک یا چند نسل از پیشینیان است ، پس بایستی با تأمل و احترامی‌خاص با آنها برخورد کنیم . نکته دیگر اینکه ما بواسطه همین تئوریهاست که می‌توانیم به تجربیات جدید دست پیدا کنیم و همین تئوریها هستند که اندوخته علمی‌ما را تشکیل می‌دهند و گاهی اوقات نیز با توجه به شرایط بایستی حذف و تعدیل شوند .

 

دانلود فایل

فایل ورد 126 صفحه





ارسال توسط ودود

فهرست مطالب

عنوان                                                                                             صفحه

 

من ری را بشناسیم…………………………………………………………………………………. ۱

من ری: تعالیم، الگوها و اهداف……………………………………………………………….. ۴

نقاش خوابها…………………………………………………………………………………………. ۱۲

     – طراحی از رویا………………………………………………………………………………. ۱۲

     – از آنچه که نمی توانم عکس بگیرم نقاشی می کنم!…………………………….. ۳۱

سخن آخر…………………………………………………………………………………………….. ۳۴

فهرست تصاویر……………………………………………………………………………………… ۳۵

منابع و ماخذ…………………………………………………………………………………………. ۳۶

مقدمه
من ری (Man Ray) کیست
من ری کیست؟ پاسخ به این پرسش آنقدرها هم ساده نیست. همگی ما این تجربه را داشته ایم که در زندگی روزمره خود وقت و انرژی زیادی را صرف شناخت انسانهای اطرافمان کرده ایم و چه بسا در بسیاری موارد ناکام مانده ایم، حال اینکه این انسانها با ما همراه بوده اند و ارتباط مستقیمی بین ما و ایشان وجود داشته، ارتباطی زنده که تا حدی تحت کنترل ما بوده ولی بازهم موفق نشده ایم تا شخصیت اطرافیانمان را آنطور که باید و شاید بشناسیم.
حال چگونه ممکن است که چنین خوش خیال باشیم و بپنداریم که با بررسی چند تابلو و دیدن آثاری چند از یک هنرمند می توانیم به شناخت وی نائل آییم!
البته این یک نوع رهیافت در دنیای هنر است؛ می توانیم اصلاً به هنرمند توجه چندانی نکنیم و آثار وی را همچون موجوداتی مستقل و جاودان در نظر بگیریم وسعی کنیم با آنها همان ارتباطی را برقرار کنیم که مثلاً با دوستمان برقرار می کنیم!
ولی آیا واقعاً همینطور است؟ آیا یک اثر هنری به جز آنچه به چشم می آید (در مورد هنرهای دیداری ) و یا شنیده می شود (در مورد هنرهای شنیداری ) هیچ چیز دیگری را نشان نمی دهد؟!

 

دانلود فایل

فایل ورد 36 صفحه





تاريخ : دو شنبه 30 دی 1392برچسب:من ری نقاش خوابها,
ارسال توسط ودود

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                     صفحه

 آغاز سخن……………………………………………………………………………………………… ۲

فصل اول

جنبه های تاریخی…………………………………………………………………………………… ۳

جنبه های عرفانی و معرفت شناسانه………………………………………………………….. ۶

تجربه زیباشناسانه موسیقی درهند……………………………………………………………… ۱۵

فراگیری موسیقی هندی…………………………………………………………………………… ۱۷

بررسی اسطوره شناسانه راگاها در موسیقی هندی………………………………………… ۱۹

ناگاوارالی و پوناگاتودی، راگا……………………………………………………………………. ۲۱

وارالی، راگا……………………………………………………………………………………………. ۲۱

مگارانگینی یا مگ مالر، راگا……………………………………………………………………… ۲۱

دیپاکا، راگا…………………………………………………………………………………………….. ۲۲

گونداک ری آ، راگا…………………………………………………………………………………. ۲۴

آهی ری، راگا………………………………………………………………………………………… ۲۶

سخن آخر……………………………………………………………………………………………… ۲۹

فصل دوم

رقص (Dance)………………………………………………………………………………………

شرح اسلایدها……………………………………………………………………………………… ۵۳

منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………….. ۵۵

جنبه های تاریخی:
با نگاهی به تاریخ بشر سبک های گوناگون و مشخصی را در پهنه وسیع زندگی موسیقایی انسان مشاهده می کنیم که همیشه هم در حال تحول بوده اند. ما شاهد رشد و پیشرفت گامهای پنتاتونیک  در شرق آسیا، صورت های ظریفی از اوزان چندآوایی در به صدا در آوردن ناقوسها  و دیگر آلات موسیقی ضربی  در نواحی اطراف اندونزی و جنوب شرقی آسیا هستیم. در غرب آسیا، محدوده عربی زبان شمال آفریقا، ایران، پاکستان، هند و بنگلادش چنان نظام ملودیکی به ثمر رسیده است که در نهایت زیبایی و هماهنگی قرار دارد و در آن از صدای انسان به عنوان زیباترین و رساترین عنصر موسیقایی استفاده می شود.
آنگاه می رسیم به سیاهان آفریقا و در آنجا شاهد کهن ترین اوزان بشری هستیم که از آنها به عنوان ضروری ترین عناصر اجتماعی استفاده می شده، اجتماعی که در آن زندگی بشر پوشیده در اصوات بوده و این اصوات بودند که در عملی ترین و در عین حال رویایی ترین وجه ممکن به زندگی بشر آن دوره معنی می دادند.

 

دانلود فایل

فایل ورد 30 صفحه





تاريخ : دو شنبه 30 دی 1392برچسب:نغمـة عشـق,موسیقی هندی,
ارسال توسط ودود
آخرین مطالب