سیستم مکانیکی
آسانسور وسیله ای دائمی برای بالا بردن بین دو سطح توقف یا بیشتر است، این وسیله شامل کابین برای حمل مسافرین و یا بار است که حداقل قسمتی از آن در داخل ریل های راهنمای صلب که به صورت عمودی یا مورّب با زاویه کمتر از پانزده درجه نسبت به محور قائم نصب شده .
تقسیم بندی آسانسور
آسانسور با چندین مشخصه گروه بندی می شوند: مهم ترین مشخصه طریقه ی رانش آسانسور است که باعث طراحی و ساخت متفاوت قطعات آن می شود. گروه بندی آسانسور از این نظر به طریق زیر است :
۱- آسانسور برقی ۲- آسانسور هیدرولیکی ۳- آسانسور پنوماتیکی
آسانسور برقی ممکن است دارای :
الف) رانش کششی : که سیم بگسل ها به علت اصطکاک با شیارهای فلکه کششی که متصل به گیربکس است به حرکت درمی آید.
ب) رانش مثبت : که آسانسور توسط زنجیر یا سیم بگسل به علل دیگری غیر از اصطکاک به حرکت درمی آید مثل سیستم بالابرهای ساختمانی .
پ) رانش با موتور مغناطیسی خطی : که نیروی محرک به توسط کویلهائی که به طور خطی آرایش داده شده اند به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کابین یا وزنه تعادل اعمال می شود.
فهـرست مطـالـب
عنوان صفحه
سیستم مکانیکی …………………………………………………………………………………. ۱
تقسیم بندی آسانسور ………………………………………………………………………… ۱
پارامترهای فنی …………………………………………………………………………………. ۲
سیستم تعلیق کابین ……………………………………………………………………………. ۴
وزنه تعادل ……………………………………………………………………………………….. ۵
ترمزها …………………………………………………………………………………………….. ۶
آزمایش ترمزهای آسانسور ……………………………………………………………….. ۶
سیستم ایمنی ( پاراشوت )…………………………………………………………………… ۷
گاورنرها سرعت غیر مجاز ………………………………………………………………… ۸
درها وسردها …………………………………………………………………………………… ۹
دربهای آکاردئونی ……………………………………………………………………………. ۱۵
چاه آسانسور …………………………………………………………………………………… ۱۶
سازه چاه ………………………………………………………………………………………… ۱۷
موتورخانه ………………………………………………………………………………………. ۱۸
موتورمحرکه آسانسور …………………………………………………………………….. ۲۰
عایق سازی صدا ……………………………………………………………………………… ۲۰
محاسبه ی فرکانس تشدید …………………………………………………………………. ۲۱
آزمایش موتورو گیربکس بالابر …………………………………………………………. ۲۴
انتخاب نقاط مبنا ………………………………………………………………………………. ۲۶
مشخصه های مخصوص آزمایش ها ………………………………………………….. ۲۷
ریل های راهنما ……………………………………………………………………………….. ۲۹
محاسبه ریل راهنما …………………………………………………………………………… ۳۱
خلاصه ای از مشاهدات تجربی ………………………………………………………….. ۳۲
نوع فایل: ورد 40 صفحه
مقدمه ای بر هیدرولیک روغنی و پنوماتیک
در بسیاری از فرایند های صنعتی عملیاتی مانند جابجایی اجسامی یا مواد از یک مکان به مکانی دیگر با اعمال نیرو برای نگهداری شکل دادن یا فشردن یک محصول مورد نظر می باشد . به منظور به اجرا در آوردن این قبیل عملیات به یک نیروی محرکه اولیه (به غیر از تجهیزات الکتریکی) نیاز خواهیم داشت جهت انتقال انرژی از یک نقطه به نقطه دیگر به منظور ایجاد یک حرکت خطی یا چرخشی یا اعمال یک نیرو می توان از سیال مانند روغن و هوا استفاده نمود .
در صنعت سیستمهایی که بر اساس کارآیی مایعات طراحی شده اند را سیستم هیدرولیکی و آن دسته که بر اساس کارآیی گازهاطراحی شده اند را سیستم پنوماتیک می نامند در اکثر سیستم های هیدرولیکی سیال مورد استفاده روغن و در اکثر سیستم های پنوماتیکی سیال مورد استفاده هواست .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۱
انواع پمپ های هیدرولیک ۲
عیب یابی پمپ ها ۹
عیب یابی ۱۵
مشکلات سیتم هیدرولیک ۱۷
مراقبت از سیستم های پنوماتیکی ۲۰
مراقبت از سیستم هیدرولیکی ۲۲
بهداشت و ایمنی در کار ۲۳
خط تولید محصولات جدید تکنیک کاران ۲۴
قسمت تست ۳۰
سر بندی سیم های سیم پیچی ۳۹
آئین نامه مربوط به سیستم های تحت فشار ۴۱
نوع فایل: ورد 45 صفحه
علم مکانیک عملی که درباره نیروها و حرکت جسم (چه در حال حرکت یا سکون) بحث می کند و امروز تمام دستگاه و ماشینها وسایل موتوری و غیر موتوری همه از علم مکانیک تبعیت می کنند . در این رشته کسانی می توانند مدارج عالی را کسب نمایند که دروس ریاضی قوی داشته باشند و مکانیک شامل گردشی های مختلف بوده که رشته مکانیگ گرایش ماشین آلات رشته جدیدی است که تازه در کشور تدریس می گردد و شاید تا حدی در کشور ناشناخته باشد ولی با حضور استادان عزیز و تکنسین های محترم این رشته روز به روز بر پیشرفقت آن افزوده شده و برای دانشجویان و کسانی که می خواهند در این رشته تجربیات کافی را کسب نمایند شناخته تر خواهد شد هر چند با تازه آمدن این رشته در واحد های دانشگاهی این کشور امکانات , حتی اولیه در کارگاه های مربوطه به دروس اختصاصی این رشته مهیا نیست و کارگاههای دروس اصلی این رشته به علت نبودن لوازم و قطعات مورد نظر تشکیل نمی گردد . ولی باز هم امیدواریم که با فعالیت مسئولین مربوطه این معضل دانشجویان این رشته تا حدودی حل گردد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۱
سیستم سوخت رسانی بنزینی ۲
علائم سوختگی واشر سر سیلندر ۳
سیستم برق اتومبیل ۶
سیستم جرقه و الکتریکی ۱۵
قسمتهای کویل ۱۶
سیستم خنک کننده و روغنکاری ۲۵
سیستم ترمز – فرمان تعلیق ۳۰
سیستم فرمان ۳۳
نوع فایل: ورد 36 صفحه
نمایندگی مجاز سایپا مبارکه
نمایندگی مجاز سایپا مبارکه یکی از نمایندگی مجاز سایپا است که در شهر مبارکه بلوار نیکبخت واقع شده است این نمایندگی در سال ۱۳۷۹ بوسیله شخصی به نام اعظم پناه تاسیس شد و دارای ۱۰۵۰متر مربع مساحت و با سرمایه ای اولیه حدود ۲۰۰ میلیون تومان (که البته هم اکنون برای تاسیس نمایندگی مجاز سایپا باید سرمایه ای حدود ۳۰۰ میلیون تومان شخصص موسس داشته باشد )تاسس شد . این مرکز در بدو تاسیس با ۱۰ نفر پرسنل شروع به کار کرده است و بنا به گفته موسس آن هدف از تاسیس این مرکز اولا ً خدمت به مردم و ثانیاً نبود نمایندگی مجاز سایپا در این شهر بوده است این مرکز در روز حدوداً ۸ ساعت باز بوده (جز موارد استثنا) و در روزهای تعطیل رسمی هم این مرکز تعطیل می باشد .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
نمایندگی مجاز سایپا مبارکه ۲
نمودار سازمانی تشکیلات ۳
سیستم سوخت رسانی بنزینی ۸
علائم سوختگی واشر سر سیلندر ۹
علائم تاب برداشتن سر سیلندر ۹
دلایل کمپرس در قسمتهای موتور ۱۰
میل ۱۱
قطعات میل سوپاپ ۱۲
نقطه تایمینگ ۱۲
انواع سوپاپ ۱۳
علت فیلر گیری سوپاپ ها ۱۴
موتور دیزل ۱۶
دلایل دل زدن کلاچ ۱۹
صدای غیر عادی در گیربکس ۲۰
قطعات اصلی گاردان ۲۱
سیستم جرقه الکتریکی ۲۱
کویل ۲۲
سیستم سوخت رسانی بنزینی ۲۷
علائم مخلوط شدن روغن و بنزین ۲۸
سیستم خنک کننده و روغن کاری ۳۰
سیستم روغنکاری ۳۳
سیستم ترمز – فرمان و تعلیق ۳۴
تاریخچه سیستم ترمز ABS ۳۶
سیستم ABS چیست ؟ ۳۷
اصول کارکرد ABS ۳۹
سنسورهای سرعت چرخ ۴۲
نوع فایل: ورد 45 صفحه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
هزینه های پنهان ۱
تحلیلی بر آزمونهای مجموعه بوستر ۶
لقی حرکت میله ترمز ۸
استاندارد KES D-C 65 ۱۶
کاربرد ابزارهای بهبود کیفیت ۱۹
تفکیک پذیری ۲۴
بررسی ترسیمی ۲۶
پمپ ترمز ۲۹
خطوط ترمز پمپهای دو مداره ۳۵
بوستر خلائی ۳۷
کمک بوستر به سیستم ترمز ۴۱
تاثیر فشار عملکرد بوستر ۴۴
نحوه ترمز گرفتن ۴۵
اجزا ترمز ۵۱
آینده ترمز ۵۳
نوع فایل: ورد 55 صفحه
بخش اوّل ـ پیاده و سوار کردن قطعات موتور (تعمیر اساسی)
۱ـ کلیات مربوط به بازدید قسمتهای موتور
پس از شستشوی قسمتهای مختلف موتور و خشک کردن آنها ، بایستی کلیة قطعات تراشکاری شده و یا تعویض شده بازدید گردد. هم چنین خلاصی ( لقی )قسمتهای مختلف موتور کنترل شده و با ارقام مندرج در کتاب راهنمای تعمیرات موتور اتومبیل مقایسه و تطبیق داده شود. در صورتی که کتاب راهنما در دسترس نباشد می توان ارقام مربوط به مشخصات فنی موتور را از تراشکار با تجربه پرسید و یاداشت نمود. لازم به یادآوری است که هر تعمیرکاری، بایستی ارقام مربوط به مشخصات فنی موتور را که به طور تجربی به دست آمده و بین تعمیرکاران معمول است در دفترچه ای یادداشت کرده ، و در صورت لزوم از آنها استفاده نماید. هم چنین در جدولهای ۱و۲مقدار سفتی پیچهای موتور با تورک متر ( آچار مدرّج )، نسبت به بزرگی و کوچکی آن ( قدرت موتور )و نسبت به قطر و جنس پیچ به طور نمونه ذکر شده است .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه آ
بخش اول : پیاده و سوار کردن قطعات موتور
کلیات مربوط به بازدید قسمتهای موتور ۱
آزمایش رینگ های پیستون ۱۱
کلیات مربوط به بستن موتور ۱۴
بستن میل لنگ و کپه های ثابت روی بلوک موتور ۱۵
بستن پیستون ، گچن پین و شاتون ۱۷
جا انداختن رینگها روی پیستون ۱۸
جا انداختن پیستون و شاتون ۱۹
بستن اویل پمپ به بلوک موتور ۲۱
بستن فلایویل روی میل لنگ ۲۱
بستن میل سوپاپ بر روی موتور ۲۲
بستن چرخ دندههای میل لنگ و سوپاپ ۲۳
بستن سینی جلو موتور ۲۵
بستن سینی روغن موتور (کارتر) ۲۶
بستن واتر پمپ (تلمبه آب) ۲۶
بستن دینام واستارت بر روی موتور ۲۶
بخش دوم : تعمیر سیلندر
سائیدگی سیلندر و علل آن ۲۹
سنگ زدن یا پولیش موتور ۳۴
بوش های سیلندر ۳۹
تعمیر ترک های بلوک سیلندر ۴۰
بخش سوم : تعمیر سوپاپ و سرسیلندر
عیب های سوپاپ ۴۲
تعمیر سوپاپ ها ۴۳
درآوردن و جا زدن گاید سوپاپ ۴۵
تعمیر ترکهای سیلندر ۴۵
بخش چهارم : چرخ دنده های جلوی موتور و طرز تنظیم آنها
تایمینگ ۴۷
دیاگرام باز و بسته شدن سوپاپها ۴۹
تشخیص نقطه دقیق باز شدن سوپاپها ۵۲
بخش پنجم : تعمیر شاتون ، میل لنگ و یاتاقانها
کلیات مربوط به شاتون و گجن پین ۵۵
کج گیری شاتون ۵۷
بوش گجن پین ۵۸
سنگ زدن کپه شاتون ۵۹
تراش و سنگ زنی شاتون ۶۱
شرح دستگاه شاتون تراش ۶۲
کج گیری میل لنگ ۶۷
سنگ زدن میل لنگ ۶۸
ترمیم یاتاقانهای میل لنگ ۷۲
جوشکاری میل لنگهای شکسته ۷۴
تشخیص ترکهای میل لنگ ۷۵
یادآوری ۷۶
ساختمان یاتاقان ۷۹
روغنکاری یاتاقانها ۸۲
علل صدمه دیدن یاتاقانها ۸۴
بخش ششم : عیب یابی
کاهش کشش موتور ۸۸
افزایش مصرف روغن موتور ۸۸
افزایش صدای موتور ۹۲
کم شدن فشار روغن ۹۲
عواملی که در عمر موتور تاثیر دارند ۹۳
موقع تعمیر موتور اتومبیل ۹۵
نوع فایل: ورد 95 صفحه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۱
نمایندگی مجاز ایران خودرو کاشان ۳
نمودار سازمانی تشکیلات ۴
نوع محصولات تولیدی و خدماتی ۷
ارزیابی قسمتهای مرتبط با رشته کارآموز ۷
دستگاه تنظیم موتور و سوخت به طور اتوماتیک ۸
دستگاه سوخت سنج (چهار گاز) ۱۰
سنسورهای مورد استفاده در Air bag ۱۱
سنسورهای ایمنی (C) ۱۳
عملگر (Actuator) مورد استفاده در Air bag ۱۵
تحلیل گر و سیستم کنترلی مورد استفادهدر Air bag ۱۶
انواع سیستمهای جرقه زنی پلاتینی و ترانزیستوری ۱۷
شبکه مالتی پلکس بر روی خودروهای پژو ۲۴
سیستم های مداریآلارم لنت ترمز پژو ۴۰۵ ۲۵
روشهای چک کردن قطعات سیستم ۲۷
عیبیابی سیستم ۲۸
توربوشارژر و نقش آن در تقویت موتور ۲۹
کندی یا تنبلی توربو ۳۴
توربو شارژرهای طبقهای ۳۶
سیستم مداری شیشه بالابرهای درب عقب پرشیا ۳۸
سیستم مداری قفل مرکزی ۴۰
انواع سیستمهای انژکتور ۴۵
نکات ایمنی در مورد ECU ۴۹
انواع سنسورهای ۵۴
نکته عیب یابی سنسور دمای آب ۵۵
لامپ عیب یاب سیستم سوخت رسانی و جرقه ۵۶
رگلاتور فشار بنزین ۵۷
نوع فایل: ورد 58 صفحه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۱
دانستنیهای فنی خودروهای انژکتوری ۲
دانستنیهای عمومی خودرو ۳
انژکتور چیست و سیستم سوخت رسانی انژکتوری چگونه کار می کند؟ ۴
اجراء سیستم سوخت رسانی انژکتوری ۷
ECU و سیستم جرقه زنی ۱۰
Air ۱۱
انواع سیستمهای جرقه زنی پلاتینی و ترانزیستوری ۱۳
شبکه مالتی بر روی خودروهای پژو ۱۸
عیب یابی موتور ۲۰
عملکرد یاتاقانها و روغنکاری در موتور ۲۸
اندازه آزاد دهانه یاتاقان ۲۹
خار موقعیت یاتاقان ۲۹
بررسی خصوصیات یاتاقانهای متحرک در موتور ۳۰
ایجاد پخ در سطح انتهای یاتاقان ۳۴
جلوگیری از چرخش یاتاقان ۳۴
ایجاد پخ در سطح انتهایی یاتاقان ۳۴
دایره بودن هوزینگ ۳۵
پله دار بودن کپه یاتاقان ۳۵
بیضی شدن کپه ۳۵
کشش آمدگی کپه ۳۵
میزان گشتاور مورد نیاز پیچ شاتون ۳۶
خصوصیات مواد مورد استفاده در یاتاقان ۳۷
بررسی صدمات وارده با یاتاقانها در موتور ۳۸
ترمزهای ضد بلوکه ABS ۴۰
اساس کار سیستم ABS ۴۲
کاربرد سنسور بر روی ABS ۴۳
کارکرد پمپ هیدرولیکی بر روی ABS ۴۴
ABS در خودروهای سنگین ۴۶
رلوکتورها ۴۷
سیستمهای کنترل الکتریکی ۴۸
نشان دهنده فرسودگی لنت ترمز ۴۹
ABS در شرکتهای بزرگ خودروسازی ۵۰
انواع ترمز و عمل آنها ۵۱
ترمز خلایی و هیدروکلسی – هیز ۵۸
طرز کار دستگاه در موقع ترمز کردن ۶۰
نوع فایل: ورد 61 صفحه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
گیربکس ۱
کنترل مقدار روغن ۲
شافت اصلی ۳
دیفرانسیل از نوع بلبرینگی ۶
انتخاب واشر خار دار ۱۲
تعویض دسته دنده و بوشها ۱۶
تعویض کانال هدایت کننده روغن ۱۷
انژکتور ۲۵
انواع نازل یا سوخت پاش ۲۸
انژکتور نوع سوراخ دار ۲۸
سوخت پاشهای زبانه ای یا تنبل ۲۹
سوخت پاشهای خنک شونده ۳۰
پنتوکس نازل ۳۱
آزمایشهای انژکتور ۳۲
آزمایش نشتی اضافی از طریق سوپاپ سوزنی ۳۵
آزمایش فشار تزریق ۳۷
آزمایش فرم پاشش ۳۷
تمیز کردن سوخت پاش ۳۸
نوع فایل: ورد 43 صفحه
آشنایی کلی با مکان کارآموزی
۱- تاریخچه سازمان :
تکنولوژی درجهان امروزاز ویژگی خاصی برخوردار است و اگر به بخت واقبال معتقد باشیم می توانیم بگوییم تکنولوژی از واژه هائیست که با اقبال خوبی مواجه است .
چرا که دارندگان آن به آسانی میتوانند بر طالبین آن حکومت کنند. امروز نه تنها احتیاج به اقدامی جدی برای استثمار ندارند بلکه کشورهای جهان سوم خود به استقبال استثمار میروند . چون درخواست تکنولوژی بدون توجه به مسائل دانش فنی آن چیزی جزئ اسارت و استثمار نخواهد بود . متاسفانه کشور ما این اسارت را تجزیه کرده است چرا که پیش از دویس میلیارد در سی سال گذشته برای صنعت سرمایه گذاری کرده اما تقریباً از صنعت چیز قابل توجهی نداریم در حالیکه کشورهای دیگر با سرمایه گذاری خیلی کمتراز این به صورت یک کشورصنعتی درآمده اند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۲
نمودار سازمانی و تشکیلات ۷
ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته کارآموز ۹
عیب یابی ۱۰
چرخ دنده های جلو موتور و طرز تنظیم آنها ۲۲
تعمیر شاتون ، میل لنگ و یاتاقان ۳۰
نوع فایل: ورد 64 صفحه
مقدمه :
تعمیرگاه پارت پراید در شهرستان قزوین خیابان میرزا کوچک خان – روبیروی آهن فروشی اره چی قرار دارد این تعمیرگاه از سال ۱۳۷۲ تاسیس گردیده که آقای حیدری اولین کسی بود که این مکان را به عنوان تعمیرگاه و مکانیکی به راه انداخت .
بعد از گذشت چندین سال که از افتتاح این مکان می گذرد الان به یکی از مجهزترین تعمیرگاه های موجود در این مکان شده است و به دلیل این که قدمت زیادی نیز دارد مشتریان بسیار زیادی دارد و مهم ترین کار این تعمیرگاه کار بر روی ماشین پراید و رنو و پژو ۲۰۶ می باشد که کلیه مراحل تعمیراتی این ماشین ها در خود این کارگاه انجام می شود .
در این تعمیرگاه چند نفر تکنسین مکانیک بودند که از شرکت سایپا و ایران خودرو مدرک گرفته بودند و شارژ کولر خودروهایی که کولر دار بودند نیز در این کارگاه انجام می شد .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۱
دانستنیهای فنی خودروهای انژکتوری ۲
دانستنیهای عمومی خودرو ۳
انژکتور چیست و سیستم انژکتوری چگونه کار می کند ۴
اجزاء تشکیل دهنده سیستم سوخت رسانی انژکتوری ۷
ECU و سیستم جرقه زنی اتومبیل ۱۱
AIR BAG ۱۲
انواع سیستم های جرقه زنی پلاتینی و ترانزیستوری ۱۴
شبکه مالتی پلکس بر روی خودرو های پژو ۲۰
عیب یابی ۲۳
یاتاقان ۳۰
سیستم خنک کاری ۳۳
سیستم روغنکاری ۳۶
تعویض روغن جعبه دنده ۳۸
آچار کشی میل گاردان ۴۰
لنت ترمز ۴۳
تکمیل روغن جعبه فرمان ۴۴
روغنکاری شانه فرمان ۴۵
صداهای غیر عادی از اتومبیل ۴۵
یاتاقان می زند ۴۷
استارت صدا می دهد ۴۹
صدای گاردان ۵۱
سوت کشیدن ترمز ۵۲
نوع فایل: ورد 52 صفحه
تنظیم کاربراتور و دلکو پیکان ۱۶۰۰- تعویض شمع و پلاتین پژو۴۰۵– -فیلر گیری و تعویض سوزن ژیگلور کاربراتور و تعویض لنگرها و فنرهای دلکو پیکان وانت.باز کردن گیر بکس پیکان و تعویض شافت و دنده زیر و واشرگیری . فیلر گیری موتور پژو ۴۰۵ – تعویض لنتهای پیکان و هوا گیری مدار ترمز
بازو بسته کردن پمپ کلاچ و تنظیم لقی پدال کلاچ پیکان وانت . باز کردن موتور پیکان RD 1600. بستن موتور RD1600 – فیلر گیری و تعویض وایرها و چکش برق پیکان تنظیم کاربراتور ولقی دهانه شمع وتعمیردلکو(تعویض فنر و صفحه نگهدارنده پلاتین ). هواگیری مدار ترمز پیکان – تعویض کار براتورشمع پیکان- تست اولیه پیکان توسط دستگاه کامپیوتری
فهرست مطالب
عنوان صفحه
کاربراتور پیکان ۱۶۰۰ ۱
سیستم سوخت رسانی بنزینی ۸
علائم سوختگی واشر سر سیلندر ۹
علائم تاب برداشتن سر سیلندر ۹
دلایل کمپرس در قسمتهای موتور ۱۰
میل لنگ ۱۱
قطعات میل سوپاپ ۱۲
نقطه تایمینگ ۱۳
انواع سوپاپ ۱۴
علت فیلر گیری سوپاپ ها ۱۶
موتور دیزل ۱۷
دلایل دل زدن کلاچ ۲۲
صدای غیر عادی در گیربکس ۲۳
قطعات اصلی گاردان ۲۴
سیستم جرقه و الکتریکی ۲۴
کویل ۲۵
دلکو ۲۶
استارت ۲۹
دینام ۲۹
آفتامات ۳۰
سیستم سوخت رسانی بنزینی ۳۱
علائم مخلوط شدن روغن و بنزین ۳۲
کاربراتور ۳۳
سیستم خنک کننده و خنک کاری ۳۵
سیستم روغنکاری ۳۸
سیستم ترمز – فرمان و تعلیق ۳۹
تاریخچه سیستم ترمز ABS ۴۱
سیستم ABS چیست ؟ ۴۳
اصول کارکرد ABS ۴۵
سنسورهای سرعت چرخ ۴۸
نوع فایل: ورد 52 صفحه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
سیستم سوخت رسانی انژکتوری……………………………………………………………… ۱
فیلتر بنزین……………………………………………………………………………………………. ۷
موتور مرحلهای دور آرام…………………………………………………………………………. ۹
مکانیزم عملکرد موتور مرحلهای دور آرام…………………………………………………. ۹
سنسور فشار هوای منیفولد (MAP SENSOR)………………………………………. 9
سنسور دمای هوای ورودی……………………………………………………………………… ۱۱
رله دوبل……………………………………………………………………………………………….. ۱۲
سنسور ضربه…………………………………………………………………………………………. ۱۴
نحوه آزمایش تاک سنسور یا سنسور ضربه………………………………………………… ۱۵
اکسیژن سنسور……………………………………………………………………………………… ۱۵
سنسور سرعت خودرو……………………………………………………………………………. ۱۶
سنسور موقعیت دریچه گاز……………………………………………………………………… ۱۷
پتانسیومتر تنظیم CO…………………………………………………………………………….. 20
انژکتورها (INGECTORS)………………………………………………………………….. 21
سوئل پات (کاسه بنزین)…………………………………………………………………………. ۲۲
ریل سوخت………………………………………………………………………………………….. ۲۲
دریچه گاز…………………………………………………………………………………………….. ۲۲
مخزن کنیستر………………………………………………………………………………………… ۲۲
شیر برقی کنیستر…………………………………………………………………………………… ۲۳
سوییچ فشار فرمان هیدرولیکی………………………………………………………………… ۲۳
واحد کنترل کننده مرکزی (E.C.U)………………………………………………………… 23
حافظه E.C.U………………………………………………………………………………………. 25
روش تجدید حافظه……………………………………………………………………………….. ۲۷
کنترل یونیت موتور (ECU)سیستم سوخت رسانی و جرقه…………………………. ۳۰
عملکرد کنترل کنندههای کمکی……………………………………………………………….. ۳۱
پتانسیومتر وضعیت دریچه گاز…………………………………………………………………. ۳۴
سنسور دمای هوای ورودی……………………………………………………………………… ۳۵
سنسور سرعت خودرو……………………………………………………………………………. ۳۶
استپ موتور (موتور مرحلهای)…………………………………………………………………. ۴۰
انژکتورها………………………………………………………………………………………………. ۴۱
پمپ بنزین برقی……………………………………………………………………………………. ۴۲
پیش گرمکن دریچه گاز………………………………………………………………………….. ۴۳
رله قطع کن کمپرسور کولر……………………………………………………………………… ۴۴
لامپ عیب یاب سیستم سوخت رسانی و جرقه………………………………………….. ۴۶
کانکتور اتصال به دستگاه عیبیاب……………………………………………………………. ۴۶
نوع فایل: ورد 46 صفحه
نصب و تنظیم میل بادامک جدید
این دستورات یک راهنمایی اساسی برای نصب میل بادامک را برای شما مهیا می سازد و باید توسط یک تست دقیق کامل شود . اغلب خرابی های میل بادامک نو بیشتر به نصب نادرست مربوط می شود تا به نقایص موجود در میل بادامک یا لیفترها :
قبل از شروع کردن :
به راهنمای دستی تعمیر موتور جهت آگاهی بیشتر از ویژگی ها و جزئیات موتور خودتان مراجعه کنید سوراخهای لیفتر را برای دندة تخم مرغی شکل زیادی چک کنید . اگر سوراخها پوسیده شده اند قالب نیاز به تعمیر یا تعویض خواهد داشت.
پوش رودهای خود را از نظر پوسیدگی و راستی چک کنید.
بازوهای روکر را از نظر ترک خوردگی یا پوسیدگی چک کنید اگر شما می خواهید یک میل بادمک که دارای درجة بلندی بیشتری نسبت به قبلی است را نصب کنید ، نوکهای بازوهای روکر را با دقت بیشتری از نظر پوسیدگی چک کنید . پوسیدگی نامنظم روکر موجب سرعت در پوسیدگی می شود و به سوپاپ اجازة عملکرد مناسب را نمی دهد.
فنرهای سوپاپ ار از نظر فشار صحیح چک کنید . اگر فنر سوپاپ زیر فشارseat #75 باشد بیشتر از ۱۰% زیر میانگین باشد تمام دستگاه را تعویض کنید در اینجا یک راهنما جهت فشارهای فنری مناسب برای عمکرد جادهای میل بادمک موجود می باشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
نصب و تنظیم میل بادامک جدید……………………………………………………………… ۲
نصب میل بادامک…………………………………………………………………………. ۴
تنظیم کردن میل بادامک……………………………………………………………………… ۶
لیفترهای هیدرولیک………………………………………………………………………. ۱۱
لیفترهای سفت :…………………………………………………………………………. ۱۱
تعویض کردن کلاج ماشین……………………………………………………………………… ۱۳
سیستم سوخت رسانی………………………………………………………………………. ۲۱
سیستم خنک کاری پیکان……………………………………………………………………. ۲۴
شرح مدار خنک کاری……………………………………………………………………. ۲۵
سیستم خنک کننده در پژو ۴۰۵……………………………………………………………….. ۲۶
ترموستات……………………………………………………………………………….. ۲۹
واترپمپ……………………………………………………………………………………. ۲۹
نوع فایل: ورد 30 صفحه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه…………………………………………………………………………………………………… ۱
موتورهای دوزمانه بنزینی………………………………………………………………………… ۴
موتورهای دوزمانه گازئیلی……………………………………………………………………… ۵
دستور احتراق……………………………………………………………………………………….. ۷
انواع موتورها………………………………………………………………………………………… ۸
باز کردن سرسیلندر و متعلقات جلوی موتور……………………………………………… ۹
تابگیری سر سیلندر پراید و پیکان…………………………………………………………….. ۱۱
تایم موتور پاساد…………………………………………………………………………………….. ۱۳
پولکهای روی پوسته………………………………………………………………………………. ۱۳
ترتیب فیلرگیری سوپاپها…………………………………………………………………………. ۲۲
آب بندی پیستون روی میل لنگ………………………………………………………………. ۲۶
نوع فایل: ورد 30 صفحه
مختصری بر کارهای انجام شده در دوران کارآموزی
۱) فیلرگیری اتومبیلهای پیکان و پژو RD (هر دو یک موتور دارند) که به شرح زیر می باشد :
ابتدا درب سوپاپ را باز کنیم و بعد با چرخاندن میل لنگ (بوسیلة چرخاندن پروانه) سیلندر (۱) را در حالت قیچی قرار داده و سیلندر (۴) را فیلرگیری می کنیم . (فیلر ۳۰ برای سوپاپ دود و فیلر ۲۵ برای سوپاپ هوا) بعد سیلندر ۳ را قیچی کرده سیلندر ۲ را فیلرگیری می کنیم . سپس سیلندر ۴ را قیچی کرده ۱ را فیلرگیری می کنیم و در انتها سیلندر ۲ را قیچی کرده و ۳ را فیلرگیری می کنیم .
۲) میزان فرمان اتومبیل پیکان و پژو RD
ابتدا ماشین را روی چاله سرویس می آوریم بعد با میلة مخصوص فاصلة جلوی دو چرخ جلو را اندازه می گیریم سپس فاصلة عقب دو چرخ جلو را اندازه می گیریم که باید ۴ تا ۶ میلیمتر بیشتر باشد که در غیر این صورت اگر فاصله کمتر بود با بلندتر کردن میلة اتصال (بوسیلة شل کردن پیچ آن) و اگر فاصله بیشتر بود با کوتاه تر کردن میلة اتصال (بوسیله سفت کردن پیچ آن) این کار را انجام می دهیم و در پایان برای اطمینان این کار را دوباره انجام می دهیم .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مختصری بر فعالیتهای انجام شده در دوره کارآموزی………………………………………… ۱
بازکردن گیربکس وبستن آن……………………………………………………………………….. ۲
تعویض واشر سر سیلندر اتومبیل پیکان پژو RD……………………………………………….. 4
تعمیر دیفرانسیل………………………………………………………………………………………. ۷
نصب و تنظیم میل بادامک………………………………………………………………………….. ۹
تنظیم کردن میل بادامک ۱۳
لیفتر های هیدرولیک ۱۷
لیفتر های سفت ۱۸
تعویض کردن کلاج ماشین ۲۰
سر و صدای کلاچ ۲۷
ضربانهای پدال کلاچ………………………………………………………………………………… ۲۹
نوع فایل: ورد 30 صفحه
مقدمه:
شرکت بازرگانی سایپا یدک به عنوان بازوی خدمات بعد از فروش محصولات سایپا در سال ۱۳۷۰ تاسیس گردید و فعالیت خود را از ابتدای سال ۱۳۷۱ آغاز نمود ماموریت اصلی این شرکت ایجاد بستری تجاری – فنی است تا از رهگذر آن خریداران محصولات سایپا بتوانند بهترین خدمات مورد لزوم را در شرایط و هر مکانی استفاده نمایند و از انتخاب خود همیشه راضی باشند .
اصل مشتری مداری شعاری است که بر پایه آن کلیه روابط و تشکیلات این شرکت بنا شده است . مرکز نظر سنجی شرکت سایپا یدک که اولین مرکز نظر سنجی در صنعت خودرو ایران می باشد در سال ۱۳۷۵ تاسیس شد و در جهت ارتباط مستقیم با دارندگان خودروهای سایپا و دریافت پیشنهادات و انتقادات آنها و سنجش رضایت مشتریان پایه گذاری گردیده است .
سیستم گردش اطلاعات این شرکت کاملاً مکانیزه می باشد به طوری که با پذیرش خودرو در عوامل مجاز در اقصی نقاط کشور اطلاعات مربوط به نقایص خودرو و نیز قطعات یدکی به واحد گارانتی شرکت منعکس می گردد و در این مرحله سیستم بازرگانی اقدام به صدور فاکتور و قبض حواله انبار جهت ارسال قطعات به عوامل مجاز می کند وجود چنین سیکل مکانیزه و شبکه رایانه ای بین شرکت سایپا یدک و عوامل مجاز باعث تسریع در امر خدمات رسانی و به دنبال آن رضایت مندی مشتریان شده است شرکت سایپا یدک برای رفاه مشتریان با فراهم نمودن قطعات استاندارد مورد تائید شرکت سایپا اقدام به ارائه قطعات یدکی از طریق نمایندگی های فروش قطعات کرده است که عرضه قطعات در خارج از نمایندگی های مجاز را به عهده دارند .
در راستای تامین خدمات محصولات صادراتی شرکت سایپا با تاسیس نمایندگی های خارج از کشور (به شرح ارائه شده در بخش نمایندگی ها ) و ارسال قطعات به آنها پیشرفت مهمی در ارائه خدمات بعد از فروش مطلوب در خارج از کشور حاصل شده است در داخل کشور با توجه به ارائه مدل های جدیدی از تولیدات سایپا از جمله خودروی زانتیا در سال جدید شرکت سایپا یدک پیش بینی های لازم برای ارائه خدمات پس از فروش مطلوب را نموده است در جهت توسعه ارائه خدمات در سطح کشور تعداد عوامل مجاز این کشور در ابتدای سال ۱۳۸۰ به بیش از ۲۰۰ مورد نمایندگی مجاز و ۴۵ مورد عامل تعمیراتی رسید . این عوامل جهت سرویس دهی به خوردوهای پرایدء وانت نیسان و رنو ۲۱ در حال حاضر و برای خودرو زانتیا در سال جدید آماده شده اند به موازات توسعه عوامل مجاز در شهرها این شرکت اقدام به ایجاد سرویس های امداد سیار نموده که با استفاده از گروههای تععمیرات سیار در جاده های مهم کشور جهت آسایش مشتریان محترم مورد استفاده واقع می شود .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۱
سیستم سوخت رسانی ۵
علت فیلر گیری سوپاپ ها ۱۱
تعمیر سوپاپ و سر سیلندر موتور ۱۳
چرخ دنده های جلو موتور و طرز تنظیم آنها ۱۸
تعمیر شاتون، میل لنگ و یاتاقانها ۲۶
تراش ثابت ها ۵۰
مقدمه:
الف : آشنایی کلی با مکان کارآموزی
۱- تاریخچه سازمان :
تکنولوژی در جهان امروز از ویژگی خاصی بر خوردار است و اگر به بخت واقبال معتقد باشیم می توانیم بگوییم تکنولوژی از واژه هائیست که با اقبال خوبی مواجه است .
چرا که دارندگان آن به آسانی میتوانند بر طالبین آن حکومت کنند . امروز نه تنها احتیاج به اقدامی جدی برای استثمار ندارند بلکه کشورهای جهان سوم خود به استقبال استثمار میروند . چون درخواست تکنولوژی بدون توجه به مسائل دانش فنی آن چیزی جزئ اسارت و استثمار نخواهد بود . متاسفانه کشور ما این اسارت را تجزیه کرده است چرا که پیش از دویس میلیارد در سی سال گذشته برای صنعت سرمایه گذاری کرده اما تقریباً از صنعت چیز قابل توجهی نداریم در حالیکه کشورهای دیگر با سرمایه گذاری خیلی کمتراز این به صورت یک کشورصنعتی درآمده اند.
در میان صناع مختلف صنعت خودرو دارای اهمیت بیشتری است زیرا ان را معمولاً مادر صنایع دیگر می نامند. دلیل عمده اهمیت این صنعت عبارتند از : کاربرد وسیع ، پچیدگی ، گستردگی قطعات مورد نیاز و در نتیجه وسیع بودن کارخانجات مرتبط با این صنعت ، ارزش افزوده در صنعت خودرو است .نگاهی گذرا به وضعیت این صنعت در کشورهای پیشرفته صنعتی ما را با اهمیت این صنعت بیشترآشنا می سازد . از کلیهاتومبیلهای تولید شده در جهان در سال ۲۰۰۰ میلادی ۸۵ % آن در سه بخش همده صنعتی جهان تولید شده است . از این رقم حدود ۲۸% مربوط به کشورهای اروپایی ، ۲۹ % مربوط به آمریکا و ۲۸ % مربوط به ژاپن است . ژاپن در فاصله سالهای ۷۶ تا ۸۵ میلادی ۵۲% و از سال ۸۵ تا ۲۰۰۰ حدود ۲۰۰% رشد در تولید داشته است و این رقم افزایش برای تولید آن هم در حد تولیدات ژاپن بسیارزیاد است . در نتیجه تعیین سیاست در مورد این صنعت از تصمیم گیری های مهمی است که مسئولان نظام باید بدان به صورت عمیق توجه کنند چرا که مسئولان نظام باید بدان به صورت عمیق توجه کنند چرا که این موضوع نقش مهمی در استقلال یا به عکس وابستگی دارد . میان خودروها نیز خودروی سواری به علت مصرف فوق العاده آن نسبت به خودروهای دیگر نقش مهمتری را ایفا می کند در این جا تاریخچه خودروی سبک در ایران را بررسی و هم چنین تاریخچه کارخانه ایران خودرو.
مقدمه
امروزه موتورهای خودروها و سیستمهای جانبی آن به صورت یک قوای محرکه پیچیده دائماً در حال تغییر،تحول و بهینه شدن می باشد . در این راستای این تغییرات روشهای تست و عیب یابی موتور خودروها در حال تغییر و تحول می باشد و همین امر باعث بوجود ابزارهای جدیدی برای عیب یابی دقیق و متناسب با تکنولوژی روز موتورهای احتراقی داخلی می باشد . یکی از مهمترین این ابزارها دستگاه اسیلوسکوپ مخصوص خودرو (Automotive Lab Scope) می باشد .
اسکوپ تعمیرگاهی که عموماُ ((اسکوپ )) نامیده می شود در واقع یک ولتمتر عینی (Visual Voltmeter) می باشد ولی برخلاف ولتمترها که عقربه آنها به کندی حرکت می کند و مقدار ولتاژ را نشان می دهد اسکوپ مقادیر لحظه ای ولتاژ را روی لامپ تصویر به صورت منحنی گرافیکی نشان می دهد که به این منحنی الگو می گویند .
به عبارت دیگر اسکوپ وسیله ای است که تغییرات ولتاژ را بر حسب زمان نشان می دهد که محور افقی X آن جهت نمایش حرکت شفت دلکو بر حسب درجه یا درصد و یا نمایش زمان واقعی که بر حسب میلی ثانیه است ، می باشد .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۲
سیستم جرقه پلاتینی ۳
اتصالات مهم دستگاه اسکوپ ۶
کلیدهای کنترلی دستگاه اسکوپ ۷
تشریح الگوی ثانویه در سیستم جرقه پلاتینی ۸
ناحیه آتش ثانویه ۹
ناحیه میانی ثانویه ۱۰
ناحیه دوال Dwellثانویه ۱۱
ناحیه احتراق اولیه ۱۲
ناحیه میانی اولیه ۱۳
ناحیه دوال اولیه ۱۳
کلیدهای عملیاتی و انتخاب حالت موج ۱۴
نوع فایل: ورد 16 صفحه